3. august 2009

4 kommentarer

minutters læsetid

Jeg kan simpelthen ikke gøre for det. Stort set hver gang jeg ser en reklame for en udbyder af tv-programmer, bliver jeg forarget. Om det er Viasat, Canal Digital, Telia eller andre, så synes jeg altid de formår at få deres produkter til at fremstå meget billigere, end de egentlig er. De er godt nok ikke meget for at melde rent ud om, hvad deres program-pakker koster.

boxerI dag var det så lige en reklame for den nye udbyder af digitalt tv, Boxer, jeg faldt over. Hvis man spurgte en gennemsnitsforbruger om, hvad han/hun efter et hurtigt blik på Boxer-reklamen her til højre ville tro, at Boxer-Intro abonnementet ifølge annoncen koster pr. måned, tror jeg svaret ville være 119 kr.

Og hvorfor tror jeg så det. Jo, der står jo med store typer, sort på lysegrønt, 119 kr./md.

Hvad du imidlertid nok ikke kan se på billedet her ved siden af, og hvad der også står med ganske små typer i den virkelige reklame lige nedenunder de “119 kr./md.” er: “+ distribution og administration: 65 kr./md.”

Jamen betyder det så ikke, at man skal betale både 119 kr. og 65 kr. om måneden, eller med andre ord 184 kr. om måneden? Jo, det gør det. Meget hurtigt blev abonnementet altså 55 % dyrere pr. måned!

Hvorfor skriver de så ikke bare “184 kr./md.” i stedet for “119 kr./md.” i reklamen? Tja, her er man vist oppe imod en logik, som kun reklamefolk og udbydere af digitale tv-pakker (og flyselskaber) forstår. Det har selvfølgelig ingen som helst betydning for kunderne, hvor meget af prisen man betaler til det ene og det andet. Afgørende er den samlede pris, man skal betale pr. måned. Det er lidt diskussionen om igen om butikkerne skal oplyse prisen på deres varer inklusiv moms eller ej.

Men kan vi almindelige mennesker ikke godt gennemskue det? Kan vi ikke regne ud, at de bare er ude på at narre os til at tro, at abonnementet er billigere end det reelt er? Ja, hvis vi alle kunne det, ville der jo ikke være nogen ide i, at de lavede reklamerne på den måde, så jeg tror desværre det med ret stor sandsynlighed kan slås fast, at den slags snyd rent faktisk virker. At der er mange, der lader sig lokke, og som så ender med at komme til at betale meget mere end de havde forestillet sig.

Lidt mere ærlighed i den branche ville ikke være nogen skade til.

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *

  1. Ja ovennævnte kommentarer skal man være opmærksom på inden man bliver kunde hos firmaet, jeg har nu været kunde hos dem lige siden starten, fik mit “stik ind” kort fornyet for 3-4 md siden og så kunne jeg ikke længere se nabolandskanaler som de hele tiden havde reklameret med at jeg kunne med mit abonnement, nu ringer jeg så til BOXER for at ændre mit abonnement og klager over at jeg ikke kan se de omtalte kanaler, her får jeg så at vide at jeg da selvfølgelig nu skal købe endnu et nyt kort, et cl+ kort, jamen for f—- da, jeg har hele tiden betalt for de sk– kanaler.
    Nej det firma lider af Skizofren markedsføring og aner iøvrigt ikke hvad kundeservice går ud på, det tog KUN 45 min telefonisk at få denne besked.

  2. Nu har jeg så i dag fået mit første indbetalingskort fra boxer tv,føler mig total røvrendt. Man eller i hvertfald jeg,går da ud fra at når boxer opgir en pris på en vare så er det incl moms,så på min første regning fra boxer tv er der smækket 25 pct oven i.
    Jeg har kun hovedrysten tilovers for det selskab,skjulte gebyrer,kortafgit og ikke mindst oplyste priser som ikke holder når det kommer til stykket. Og så ikke nok med det så er der alt for mange udfald med signalet,det er alt for let påvirkeligt af vind og vejr.Fortryder mit køb inderligt. Hold jer væk fra det selskab.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg