
Er du en af de forældre, hvis børn uden din tilladelse har brugt en masse penge på køb af virtuelle bær, diamanter eller andet godt i forbindelse med dine børns spil på en iPad? Og tænker du, at det da ikke kan være rigtigt, at du skal hænge på den regning? Så har du helt ret, og der er en nem måde at få pengene tilbage på. Se hvordan her.
Mange forældre har været ude for, at de har downloadet hvad de troede var et gratis spil til en iPad, så deres børn kunne spille spillet, hvorefter der uden forældrenes tilladelse og vidende pludselig er blevet hævet en masse penge på bankkontoen.
Når det kan ske, er det for det første fordi Apple har konstrueret sin app store på en usikker måde i forhold til misbrug, og for det andet fordi der findes for mange uetiske, i mine øjne bedrageriske spiludviklere på markedet. De forskellige app stores har på den måde udviklet sig til det nye vilde vesten for nutidens svindlere.
For at starte med spiludviklerne så siger det jo sig selv, at ingen voksne mennesker ved deres fulde fem ville give deres børn lov til at købe en virtuel diamant eller lignende for 650 kr., men hvordan kan børnene så alligevel slippe af sted med det?
Jo, som nævnt er ikke alle spiludviklere lige etiske, og de uetiske laver derfor deres spil sådan, at det måske nok er gratis at spille til at starte med, men hvis man vil nå langt i spillet, eller hvis man vil hurtigere igennem det, så skal man undervejs købe forskellige ting som f.eks. bær eller diamanter. Som forælder kan man derfor være gået ud fra, at det var et gratis spil, man downloadede, men i realiteten bliver barnet så i løbet af kort tid bombarderet med opfordringer til at købe små diamanter til 50 kr., lidt større diamanter til 250 kr. eller kæmpestore diamanter til 650 kr. bare for at nævne et eksempel. Og de skrupelløse spiludviklere satser så blot på, at det lykkes børnene at gennemføre købene, uden at forældrene opdager det.

Men det ville spiludviklerne selvfølgelig ikke kunne slippe af sted med, hvis ikke det var fordi Apple har indrettet sin app store på en yderst usikker måde. Som det sikkert er de fleste bekendt, skal man, for at kunne downloade og installere apps, ja selv gratis apps, give Apple ens kreditkortoplysninger. Man skal altså oprette en konto hos Apple og indtaste kortoplysninger fra ens Dankort, Mastercard eller andet.
Og selv om man i mange tilfælde bliver bedt om at indtaste en kode, når man skal købe noget i app storen, så gælder det ikke altid. Apples app store er som standard indrettet således, at når man har brugt koden én gang, f.eks. til at downloade et spil, så behøver man ikke bruge den ved efterfølgende køb inden for de næste 15 minutter. Og køber man inden for de 15 minutter, løber der en ny 15 minutters periode, hvor man kan købe uden at indtaste koden. På den måde kan barnet sagtens slippe af sted med at købe løs for noget som barnet måske tror er matador-penge, men som i virkeligheden er rigtige penge – dine penge.
Dette koncept er meget udbredt i app storen, og nogle af de populæreste spil som candy crush, smurf’s village og subway surfers er blandt storsynderne. Sidstnævnte er oven i købet udviklet af et dansk firma med base i Århus. I netop Subway surfers gik der i øvrigt under 1 minut, før jeg blev tilbudt at købe noget. I Smurf’s Village gik der to minutter, men så kunne jeg til gengæld også købe bær for 649 kr., hvis jeg skulle have lyst til det.
Men hvad gør man, hvis uheldet er ude, og der bliver hævet mange tusinde kr. på ens konto i sådan en situation. Man kan jo selvfølgelig prøve at klage til den, der har lavet spillet, men det kommer der nok ikke noget ud af. Så kan man prøve at klage til Apple, og måske Apple i nogle tilfælde betaler pengene tilbage, selv om firmaet ikke vil indrømme, at det har gjort noget galt.
Den hurtigste og nemmeste løsning er imidlertid at kontakte ens bank og bede den om at føre pengene tilbage på kontoen. Det har banken nemlig pligt til. Lyder det mærkeligt? Det er fordi der heldigvis er nogle, der har tænkt på os forbrugere, dengang man lavede reglerne omkring sikkerheden i forbindelse med brug af betalings- og kreditkort.
Hvis nogen bruger mit Dankort eller lignende til at købe noget på nettet, uden at jeg har givet tilladelse til det, hæfter jeg ikke for det. Når jeg opdager, at der er hævet penge, jeg ikke selv har givet tilladelse til, siger jeg det blot til min bank, som så har pligt til straks at føre pengene tilbage til min konto, og det uanset om det drejer sig om 100 kr. eller 10.000 kr. Dette følger af lov om betalingstjenester §§ 61 og 62, og der er ingen selvrisiko. Årsagen er, at det alene er de kortoplysninger, der er trykt på kortet, der ligger til grund for betalingen. Koden til selve ens Dankort, Mastercard eller andet er ikke anvendt, og så hæfter banken fuldt ud for uautoriserede hævninger.
Og før nogen nu får ondt af bankerne så har de selvfølgelig sikret sig, at regningen ikke ender hos dem. Nej, den ender i første omgang hos Apple, som man har betalt til. Men også Apple skal nok have sørget for at sikre sig mod dette, så i sidste ende er det den – set fra et forbrugersynspunkt – bedrageriske spiludvikler, som ender med at måtte betale pengene tilbage. Og så skal I bare se nogle spiludviklere, der lige pludselig godt kan finde ud af at lave nogle lidt mere etisk forsvarlige spil.
Oplever du problemer med at få dine penge tilbage, så skriv gerne til mig via kommentarboksen herunder eller på kontakt@forbrugerbloggen.dk.

Opdatering 18. maj 2013:
Efter at jeg skrev indlægget ovenfor, har flere læsere skrevet til mig om at de har prøvet at kontakte deres bank, som blankt har afvist dem og henvist til Apple. Det er ulovligt, og det skal du ikke acceptere. Hvis du oplever dette, kan du klage til bankens klageansvarlige. Alle banker har pligt til at have en klageansvarlig, og du bør kunne finde oplysninger herom på din banks hjemmeside.
Du kan f.eks. skrive følgende i en mail til den klageansvarlige:
Emnefelt: Penge hævet på min konto uden mit samtykke
Til den klageansvarlige
Jeg er blevet opmærksom på, at der er blevet hævet [indsæt beløb] kr. på min konto [indsæt registrerings- og kontonummer] uden mit samtykke. Det drejer sig konkret om [indsæt de enkelte hævninger og datoerne herfor].
Da det ikke er mig selv, der har foretaget transaktionerne, og da jeg som nævnt heller ikke har givet min tilladelse til dem, har jeg tidligere kontaktet jer for at få pengene tilbage. Dette har I imidlertid afvist, hvorfor jeg nu klager til dig.
Da der er tale om uautoriserede betalingstransaktioner, har I pligt til at betale mig pengene tilbage i henhold til lov om betalingstjenester § 61, jf. § 57. Jeg er bekendt med, at jeg, da transaktionerne er uautoriserede, ikke har pligt til at kontakte det firma (Apple), der har hævet pengene.
Kan heller ikke du give mig medhold, agter jeg at klage til Pengeinstitutankenævnet.
Med venlig hilsen
———————-
Hjælper heller ikke det, kan du som nævnt klage til Pengeinstitutankenævnet. Det kan du læse mere om på www.fanke.dk.
Opdatering 5. marts 2014:
Flere læsere har skrevet til mig om, at de har haft held til at få udbyderen af de spil, der er hævet penge for, til at betale pengene tilbage, mens banken derimod har været modvillig til at betale pengene tilbage. Selv om bankerne handler i strid med reglerne på området ved at nægte at betale pengene tilbage, kan det derfor være forsøget værd at prøve at kontakte udbyderen af spillet også, hvis man ved, hvem det er. Hvis det kan lade sig gøre uden det store besvær, er der jo ingen grund til at køre en lang sag mod banken. Er det købt igennem Apples App store, kan Apple kontaktes på telefon 80 24 96 25.
Det her er en gammel blog men gælder reglerne stadig som der er beskrevet har en dreng der lige har brugt 3500 på FIFA coins og banken ville ikke hjælpe nu er jeg blevet klogere via bloggen her men er reglerne de samme vh Bettina
Hej Peter.
Det er virkelig et godt indlæg, som virkelig har behov for at blive belyst meget mere. Vi sidder i en situation hvor vi har været dialog med playstation network og epik games, som trækker det i langdrag (der går flere dage før de svare på en mail) kaster lorten over på hindanden. Har du evt et eksempel på en god klage rettet mod dem som ikke er banker?
Vh
Aivha
hej
iforbindelse med indsigelse mod kontotrækninger på visa kort,kan det passe at banken forlanger kontooversigt eller skærmprint af alle vores transaktioner/køb på på googlekonti-steamgameskonti-playstationskonti.
mvh kaj behrens
Jeg vil lige høre om der stadig er gang i denne blog, da min niece står i den situation, at hendes søn på 10 år har købt for 1900 kr. på sin PS4. Min niece har på et tidspunkt købt noget på PS4, men var ikke klar over, at de gemte hendes kortoplysninger. Hendes søn er autist. Han kan ikke læse og har ikke været klar over, hvad han har gjort.
Gad vide om informationerne her er opdaterede?
Jeg kunne forestille mig at apple og google finder på veje udenom dette, som f.eks. at få forbrugere til at acceptere handelsbetingelser om “betaling uden brug af kode”, når kortoplysningerne indtastes ved køb af gratis spil.
Jeg ser pt ingen mulighed for at læse de handelsbetingelser, jeg nok har accepteret, i forbindelse med down load af de første gratis spil til min søn på 5 år.
Nu begynder de første trækninger på mit kreditkort at dukke op. Jeg er rystet over, at det er muligt.
Første kontakt med banken: jeg har selv accepteret handelsbetingelserne og banken kan derfor ikke bare trække pengene tilbage. Fortrydelse af købet er en sag ml. mig og google.
Jeg afventer en opringning fra en mere kyndig it-ansvarlig fra banken.
Hvordan mon man sletter de kreditkort oplysninger, så disse køb ikke kan foregå?
Jeg vil gerne dele en af de historier, som endte godt.
Vores søn brugte ca kr 20.000 på fifapoint til xbox. Jeg ringede til Microsoft, som straks oprettede en sag om tilbagebetaling… og mindre end en uge efter var alle pengene igen på min konto.
Min søn på 9 år har brugt for 28000 kr på 10 dage over iTunes på 2 spil, mest på FIFA, jeg har talt med appel, som ville ha’ et par dage til at se på det, men de kunne ikke garantere mig noget.. hvis de afviser, har jeg tænkt mig at bede banken om at tilbageføre pengene.. mit spørgsmål er ; får jeg så ikke bare efterfølgende et problem med appel, med girokort, rykkere og i sidste ende inkasso…? Hilsen jakob
Hej Peter,
Jeg vil blot gøre dig opmærksom på, at banken IKKE er forpligtet til at godtgøre dig (refundere pengene) før du selv har kontakt virksomheden og forsøgt at få afklaret mellemværendet og få pengene retur jvf. Betalingstjenestelovens paragraf 74, stk. 2. Det handler om AUTORISEREDE hævning via kort og pålægger kortholder et ansvar, da kortoplysningerne er oplyst af kortholder selv (f.eks. i forbindelse med Apple-id).
Det er altså kun ved uautoriserede hævninger (f.eks. stjålne eller hackede kortoplysninger) at Betalingstjenestelovens paragraf 61 og 62 gælder og pengene skal refunderes af banken med det samme.
Med venlig hilsen
Charlotte
Hej Charlotte
Mit indlæg beskriver situationen omkring uautoriserede hævninger, og når man oplever, at der er hævet penge via itunes, afhænger det af den konkrete situation, om der er tale om en uautoriseret hævning eller en autoriseret hævning. Hvis det er en hævning, jeg selv har autoriseret, er det rigtigt, at § 74 så finder anvendelse, hvis der f.eks. er hævet for mange penge, og det er også rigtigt, at jeg i den situation selv skal klage til virksomheden først. I praksis er det folk oplever imidlertid, at der hæves penge for køb, kortindehaver ikke selv har autoriseret, og så er vi inde i §§ 61 og 62, som du også henviser til. Dette gælder uanset om jeg selv i sin tid har oprettet kontoen eller ej. Hvis ikke jeg har autoriseret en konkret hævning, kan jeg kræve pengene tilbage fra banken uden først at kontakte virksomheden.
Mvh Peter
De fleste køb hos Apple kan fortrydes indenfor 14 dage (ifølge Eu-lovgivningen). I kan finde en guide til det her:
http://meremobil.dk/2015/01/tip-fortryd-app-koeb-iphone-ipad-itunes/
Har en dreng( 10 år) som jeg købt en app til i julen og derved brugte mit kort på google play, inden jeg fik set mig om havde han brugt for knap 1500kr… Jeg slugte den da det jo var mig der ikke havde fået slettet creditkortet…
Så her i marts var den gal igen, men denne gang var kortoplysningerne ikke engang blevet indtastet, så frustrationerne var store og jeg er nok tilpas jyde af format, så jeg ville ikke spise mig af med at skulle betale knap 2000kr for noget som vi ikke(i min optik)havde bestilt…
Jeg gjorde følgende.
Gik ind i “wallet” på pågældende konto og ind under “contact us” her under kan bede om at blive ringet op, man skal dog være forberet på at det er en engelsktalende medarbejder som man kommer til at tale med. Han hjalp mig med at finde hoved og hale i hele problematikken og Jeg fik refunderet det hele og han forsikrede mig at der ikke var nogle kortoplysninger gemt på kontoen.
Hjælp !
Min søn har i løbet af en uge købt diamanter i spillene Dragon, Monsters. Han har også købt coins og figurer i spillene Sling Kong og figurer i spillet Super Power Fx samt guld i World of tanks, så han kunne købe en guldtank og credits (=sølvmønter).
Han har uden mit samtykke købt for over 10.000 kr som er blevet hævet på min bankkonto, fordi mine kreditoplysninger jo ligger på hans computer så han kan downloade gratis spil fra App store.
Jeg vil selvfølgelig forsøge at få banken til at betale pengene tilbage som de vel også har pligt til.
Hvordan kontakter jeg apple ? Er der en dansk webadresse ? Eller skal jeg hellere kontakte de enkelte spiludbydere som er nævnt herover og hvordan gør man det ?
Ja min banken kender så heller ikke helt reglerne se svar herunder.
_______________________________________________
Tak for din henvendelse.
For at behandle din indsigelse mod transaktionerne foretaget af Microsoft, bedes du indsende dokumentation på at du selv har forsøgt at løse sagen med Microsoft, med henblik på at få dine penge refunderet.
Transaktionen vedrører køb/tilkøb af spil på en onlineplatform (f.eks. på spillekonsoller), hvortil dit kort er/har været tilknyttet.
Til behandlingen af din sag har vi yderligere brug for datoen for kontakten, samt Microsofts svar på din henvendelse. og husstandens IP-adresse
Hej Henrik
Ja det er desværre ikke helt unormalt, at banken beder om dette. Og som jeg kan se, du ved, så har banken ikke ret til det, så du kan bare insistere på, at de håndterer sagen.
Mvh Peter
Hej Peter
Kan du hjælpe i disse sager? Jeg har anvendt Linkedins gratis premium periode, opsagde inden prøveperioden udløb (står også at mit abonnement er opsagt), alligevel kan jeg se, at de i april har trukket knap 4.000 – og jeg har ikke brugt premium ydelserne. Der står mit abonnement er opsagt – men jeg har betalt for et år.
Hvordan står jeg stillet?? Er helt i chok over det bondefangeri…
Det er ikke kun appel og Sony hvor dette kan opleves. Microsoft kan også!. Min søn har de seneste 2 dage spillet for hele 1779 kr. op i et spil der hedder Monstercrafter på PC. Spillet har sendt faktura på beløbet for køb af diverse opgraderinger og diamanter m.v helt uden min tilladelse. 🙁
Man bliver måske lidt rød i hovedet når man opdager slags fup.
Mvh
Henrik
Jeg har d.d.lige været ude for ikke at kunne betale ved købmanden idet mit kort var spærret ( trods ok dækning). Da jeg ringer fra butikken til banker får jeg beskeden at de har fået en fax fra Net…. om at jeg har misbrugt mit kort til Playstation….
Min søn kom for få dage siden og spurgte om han måtte “købe” for kr. 7 til Fifa…hvortil jeg sagde OK…(nok dumt)…nu i dag er mit kort så spærret fordi Net…har observeret mange trækninger i løbet af et døgn….han har åbenbart formået at hæve kr. 2600 i løbet at et døgn ( han er 9 år). Jeg stod ved købmanden og kunne ikke betale da kortet var spærret….sgu gal lige nu…..hvor står jeg stillet?
Hej Kirsten
Jeg vil anbefale dig at følge mine forslag ovenfor og kræve pengene tilbage af banken, det er de forpligtede til.
Mvh Peter
Hej igen
Banken har jeg snakket med idag og de siger at firmaerne , kan forlange og få pengene retur samt at jeg skal betale 350 kr for hver indsigelse jeg gør , hvis de kan se det er fra min søns ip adresse .kan de det
Hej
Jeg har et spørgsmål , der lyder sådan.
Jeg opdager at der er blevet hacket penge fra min konto , på Facebook samtidig ser jeg at steamgames har trukket temmelig mange penge også.
Jeg kontakter min bank, hun siger så nu at de betaler pengene tilbage , men hvis de kan se at det er fra min søns computer, trækker de pengene tilbage og netbank vil opkræve et gebyr på 359 kr for hver postering man gør indsigelse imod.
Må banken og netbank godt det.
Min forhånd tak
Hej Lene
Nogle banker finder på forskellige måder at prøve at få folk til at lade være med at gøre indsigelse, og det ser ud til at din bank er en af dem. Banken må kun kræve pengene tilbage igen, hvis den kan dokumentere, at pengene alligevel er hævet med dit samtykke. De kan ikke hæve pengene bare fordi de måtte finde ud af, at det er din søn, der har brugt pengene. Hvis det har været uden dit samtykke, er det ligegyldigt hvem der har brugt pengene. Jeg tror ikke der sker mere i sagen, men hvis der gør, vil jeg foreslå, at du klager til Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet over det.
Mvh Peter
Da det egentlig haster lidt 🙁 tillader jeg mig at spørge konkret.
KAN det virkelig passe at banken kan forlange man skal politi anmelde sin søn på 13 år for at han har misbrugt mit kort på nettet til spil ??
Mvh. Lars Plovmann
Hej Lars, beklager mit sene svar, men det du oplever er alt sammen bankens forsøg på at slippe for at betale pengene tilbage på din konto. Med hensyn til kravet om at du politianmelder din søn, inden du kan få pengene, så har Forbrugerombudsmanden tidligere taget stilling til, at et sådant krav er ulovligt og i strid med god markedsføringsskik, så det synes jeg, du skal oplyse banken om. Kravet om at du skal oplyse beløbene i en eller anden valuta, du ikke kender, synes jeg også lyder som et forsøg på at forhale sagen. Jeg synes du skal skrive en sidste klage til bankens klageansvarlige og sige, at du nu vil have dine penge tilbage og oplyse at får du ikke det, så klager du til Pengeinstitutankenævnet.
Mvh Peter
2. OPFØLGNING:
Jeg har modtaget nedenstående svar fra Playstation:
Hej Line
Jeg er ked af at høre, at du er så utilfred med vores kundeservice.
Jeg er bange for at nedenstående står ved magt – vores teknikere fandt jo et ‘match’ mellem jeres spillekonsol og den spillekonsol, hvorpå de mange transaktioner blev lavet.
Det står dig selvfølgeligt frit for at gøre indsigelse hos din bank, men du skal vide, at både din PSN-konto og din spillemaskine vil blive spærret. Dette sker helt automatisk, da din konto vil komme til at stå i minus i Sonys systemer.
Mvh.
Anders
PlayStation Support
Det er simpelthen så frækt! Er det virkelig lovligt???
VH Line
Hej Line
Jeg er helt enig med dig i, at Sony/Playstation er frække. Hvis du vil have dine penge tilbage, skal du, som du også selv er inde på, kontakte din bank, så skal banken straks føre pengene tilbage til din konto. Om det så resulterer i, at Playstation lukker kontoen, kan jeg ikke svare på. Hvis ikke de på den måde ikke vil give dig adgang til at bruge den Playstation, du har købt, synes jeg du skal bede om at få dine penge tilbage for den, da du jo så ikke kan bruge den til det, du havde regnet med.
Mvh Peter
OPFØLGNING
Playstation har nægtet at tilbagebetale noget som helst. De skriver at købene er foretaget med den PS4 vi har givet dem serienummeret på. Jeg VED købene ikke er foretaget af min søn. Jeg har skrevet tilbage til Playstation at min eneste udvej nu, er at gøre indsigelse mod banken og hvis Playstation derefter lukker for internetadgangen på min søns PS4 er det imod dansk lovgivning – det får jeg sikkert ikke noget ud af… Hvad pokker gør man i den situation? Det er over 4000;…
Mvh. Line
Betinna Pape… du skrev jeg skulle finde dig på FB.. har skrevet til dig for noooget tid siden, du har bare ikke svaret 🙂
Mvh. lars
OPFØLGNING..
Som jeg har skrevet lidt om her, har min 13 årige jo så misbrugt mit kort og det er udfyldt på SEKS sider og indsendt til arbejdernes landsbank.. De FORLANGTE så at kortet skulle spærres.. det blev den også.
Nu har de ringet, at, ja første fejl var at jeg KUN havde skrevet dansk valuta og ikke udenlandske valuta på papirerne !!! ( de er hævet – trukket i dk. valuta og det er det der står på min konto !! ) nå men næste var at jeg skulle politianmelde min søn for det, og De indgav også en politianmeldelse på ham !!! og ja nærmest truende fortæller hun at jeg jo så skal være klar over at han ville skulle afhøres osv.osv.osv !!!! jeg syntes simpelthen det tangerer til chikane fra bankens side, udelukkende for at få mig til at trække dette tilbage !!!
Kan det virkelig være rigtigt det her ??
Mvh. Lars plovmann
Hjælp !!!
Min 14 år årige søn har misbrugt mit kort for et større beløb. Skal banken stå indefor beløbet?? Da han er gå ind på porno og dating sider og er mindre årige??
Hvad kan/skal jeg gøre??
Venlig hilsen
Susanne