23. juni 2009

0 kommentarer

minutters læsetid

  • Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Hvorfor må man vildlede om hastigheden på mobilt bredbånd men ikke det faste?

Ifølge en artikel i Børsen i går har en række politikere nu endelig fået øjnene op for teleselskabernes markedsføring af bredbånd, hvor forbrugerne langt fra altid får den hastighed, reklamerne lover.

Det er selvfølgelig fint, at der nu kommer fokus på dette område, men at det først nu bliver til en debat i Danmark, viser hvor langt bagud vi er i forhold til vores nordiske søsterlande, når det kommer til, hvad vi vil finde os i fra teleselskabernes side.

I Norge har de i flere år haft retningslinjer, der siger, at teleselskaberne skal markedsføre sig på den ”oplevede” hastighed eller sagt på en anden måde så skal forbrugerne reelt have den hastighed, reklamerne lover. Er det ikke muligt, skal der tages tydelige forbehold i reklamerne.

Men desværre fokuserer den danske debat alene på det faste bredbånd. I relation til det mobile bredbånd ser det ud til, at de danske politikere i denne omgang vælger at frede dette. Det er særlig uheldigt, da mobilt bredbånd jo i stort omfang markedsføres af telebranchen for tiden, men så skal vi også her vente nogle år på, at markedsføringen bliver reel på dette område.

I Sverige har den svenske forbrugerombudsmand allerede grebet ind over for svenske teleselskaber, der efter hans opfattelse markedsfører det mobile bredbånd på en vildledende måde, idet selskaberne markedsfører den teoretisk højeste hastighed, velvidende at det typisk ikke er den hastighed forbrugerne opnår. Forbrugerombudsmanden har derfor givet Telia, Tele2 og 3 valget mellem at forbedre reklamerne eller blive trukket i retten med påstand om store bøder.

Teleselskaberne forsvarer sig gerne med, at det ikke er muligt at oplyse en præcis minimumshastighed, da mange faktorer spiller ind på, hvilken hastighed forbrugeren i sidste ende får. Men at sådanne vanskeligheder så skal føre til den konklusion, at teleselskaberne så bare kan markedsføre sig på den højeste teoretisk mulige hastighed, ligger vist ikke lige for for de fleste.

Sagen er, den at den teoretisk højst opnåelige hastighed forudsætter et heldigt sammenfald af så mange forskellige faktorer, at den i realiteten kun er en teoretisk hastighed.

Men bare for at demonstrere, at det kan lade sig gøre at oplyse en mere retvisende og dermed mindre vildledende hastighed også på det mobile bredbånd, så fandt jeg oversigten nedenfor på Telias svenske hjemmeside. Som man kan se, ved selskaberne jo udmærket godt, hvilken hastighed forbrugerne normalt oplever at få med de forskellige bredbåndstyper, og det oplagte ville derfor være at markedsføre den normale hastighed frem for den teoretisk hurtigste hastighed. Man kan måske sige at det netop er forskellen på reel oplysning og vildledning.

hastigheder
I denne oversigt skriger det jo til himlen, hvor urimeligt det er at markedsføre den teoretisk højst opnåelige hastighed, idet den normale hastighed, som opleves af brugerne ifølge Telia selv er på under 10 % på de hurtigste hastigheder og på under 15 % på en af de typisk markedsførte hastigheder i Danmark, 7,2 Mbit/s.

Måske af samme grund og på grund af den svenske forbrugerombudsmands indgriben kunne man allerede for en måned siden på mobilsiden.dk læse, at 3 af de store svenske teleselskaber nu er blevet enige om en (lidt mere) rimelig markedsføring af det mobile bredbånd. De har lovet hinanden, at de fremover vil markedsføre f.eks. 7,2 Mbit/s som 6 Mbit/s og 14,4 Mbit/s som 10 Mbit/s.

Den forbrugervenlige markedsføring ville fokusere på den normale hastighed oplevet af forbrugerne. Og blev alle teleselskaberne enige om (eller pålagt) at lægge denne hastighed til grund, ville de jo alligevel være stillet lige i kampen om forbrugernes gunst, nu bare på en mere fair måde.

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg

3D Secure udelukker ikke, at du kan få penge tilbage, hvis dit kort er blevet misbrugt
Tjek SMS-koden, ellers risikerer du at hænge på regningen
Hvad er der galt med disse reklamer?
Er det virkelig gratis at købe på kredit hos Leasy?