19. august 2009

8 kommentarer

minutters læsetid

Har du nogensinde tænkt over, hvorfor de egentlig har prisscannere hængende i Netto, altså en stregkodescanner, hvor man kan tjekke prisen på varerne?

Det burde jo være en helt overflødig investering, da alle forretninger i forvejen har pligt til tydeligt at prismærke deres varer, om ikke med en pris på varen så i hvert fald en pris på hyldekanten eller lignende. Og når nu Netto har dem, hvorfor har de dem så ikke i Føtex og Bilka (her har jeg i hvert fald aldrig set dem), som jo er en del af Dansk Supermarked på samme måde som Netto. Bidrager prisscannerne med noget ekstra, får man en bedre service i Netto frem for i Føtex og Bilka, fordi Netto har prisscannere?

Et eksempel på prisskiltning i Netto
Et eksempel på prisskiltning i Netto

Nej, prisscannerne er nok desværre mere et udtryk for, at Nettos ledelse har erkendt, at man i Netto-kæden ikke i praksis kan formå butikkernes medarbejdere til at overholde loven og sørge for, at alle varer er prismærkede.

Det er i hvert fald i de forskellige Netto-butikker, jeg kommer i, et generelt problem, at mange af varerne ikke er prismærkede, og jeg ser da også de andre kunder nærmest stå i kø foran prisscannerne for at se, hvad varerne koster.

Men er det så ikke i orden, at jeg selv skal tjekke prisen på varen i Netto, når nu det er billigere at handle der? Nej, selvfølgelig er det ikke det. Netto skal overholde de samme spilleregler som alle andre butikker, og måske er den manglende prismærkning netop en af årsagerne til, at Netto i mange tilfælde har lavere priser. Det er en arbejdsopgave, de har sparet væk. Og så giver det jo unfair konkurrence i forhold til andre butikker.

Nu kan hverken Forbrugerombudsmanden eller politiet jo rende og tjekke priserne i alle landets butikker, men måske vi kunder selv kunne påvirke Netto til at gøre noget ved de manglende prisoplysninger.
Netto-priser?
Netto-priser?

Jeg vil opfordre alle, der lægger mærke til varer uden pris i Netto, til hver gang at sende en klage til Netto og bede dem forklare, hvorfor de ikke prismærker deres varer. Hvis mange nok gør det tilstrækkelig mange gange, kan det jo være, det hjælper til sidst.

For nemheds skyld ville jeg egentlig her have oplyst Nettos e-mail adresse, så I bare kunne klikke her for at sende en klage, men da jeg gik ind på Nettos hjemmeside for at finde deres e-mail adresse viste det sig desværre, at Netto også her har et problem med at overholde loven. De oplyser ikke en e-mail adresse, selv om de har pligt til det, så du må i stedet bruge deres kontaktformular.

Dem der ikke går af vejen for at tage lidt mere alvorlige metoder i brug kan jo også overveje at tage f.eks. 5 billeder af varer, der ikke er priser på og sende dem til politiet og anmelde Netto for overtrædelse af markedsføringslovens § 13, som siger, at Netto har pligt til at prismærke alle varer i butikken. Politiet oplyser modsat Netto sine e-mail adresser på politi.dk, så her kan du bare anmelde Netto med en e-mail.

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *

  1. Har nu læst de sure opstød over manglende pris
    på vare i netto.
    Hold da op, er livet virkelig så slemt at man ikke selv kan bippe en pris.Syntes efterhånden at folk ikke selv kan noget. Find dog en anden butik og lad de glade mennesker der godt kan noget selv gå i netto.SMIL SMIL SMIL.Tænk at der ikke skal mere til for at blive negativ. Pinligt syntes jeg.

  2. Vi har endelig fået en netto i Vejby, men der er ingen vare på hylderne, uanset hvad dag man kommer så ser der tomt ud men så besøger vi Rema 1000 der ser alt godt ud, det er bare synd for vores gode Netto

  3. Kan det være rigtigt, at man når man bruger dankort efter kl. 19.00 kun kan få på beløbet,ikke op til hele hundrede ?

  4. “Markedsføringslovens § 13 bestemmer, at alle butikker med salg til forbrugere har pligt til ved mærkning, skiltning eller på anden måde at give tydelig oplysning om prisen på de varer, de sælger”

    De aller fleste gange er der priser på hyldeforkanten eller skiltet over reolen. Loven siger ikke at den enkelte vare skal være mærket.

    Prisscannerern er god, når en kunde tager en vare og senere lægger den fra sig et andet sted.

    Det kan gå an, når det er et par trusser eller andet ufordøjeligt, men ikke når det er frost- eller kølevarer. Så er det sgu noget svineri.

  5. Det er ikke kun i Netto, der tit og ofte savnes prisskiltning. Her i Asserbo har vi en Fakta, og det er samme problem her. Alt for ofte savnes skiltning med oplysning om varens pris. Man klager – og der sker ikke en disse!
    Jeg kan desværre ikke får stjerneklart at vide, om forretningerne har PLIGT til at oplyse kunderne ved skiltning om en vares pris. Eller om det bare er sådan noget på må og få.
    HVIS forretningerne er lovpligtige – hvad gør så myndighederne? Hvad gør kunderne? Og hvor stor er straffen for at bryde loven?
    Kaj Spangenberg

    1. Hej Kaj. Det er noget butikkerne har pligt til. Markedsføringslovens § 13 bestemmer, at alle butikker med salg til forbrugere har pligt til ved mærkning, skiltning eller på anden måde at give tydelig oplysning om prisen på de varer, de sælger. Overtrædelse kan straffes med bøde. Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med loven, så du kan klage til ham, hvis der er butikker du mener ikke overholder reglerne. Du kan for så vidt også blot anmelde butikkerne til politiet, da de som sagt kan straffes for ikke at oplyse priserne.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg