20. februar 2008

1 kommentarer

minutters læsetid

  • Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Canal Digital tv-reklame kendt ulovlig

Den 1. oktober 2007 skrev jeg om en tv-reklame for Canal Digital, som havde forarget mig, idet jeg følte mig vildledt omkring den sande pris for at benytte mig af Canal Digitals tilbud på en komplet digital tv-løsning. Canal Digital slog i tv-reklamen kraftigt på, at pakken kun kostede 10 kr. (+ minimum 89 kr. i abonnement pr. måned) mens sandheden var, at man skulle betale minimum 1.857 kr. for at benytte sig af tilbuddet.

Jeg sendte dengang også en klage til Radio- TV-Nævnet, som netop tager stilling til lovligheden af tv-reklamer, der vises på TV2. Nævnet har nu truffet afgørelse i sagen og fastslår, at reklamen både er vildledende og giver mangelfulde prisoplysninger.

Både Canal Digital og TV2 henholdt sig under sagen til, at reklamen var lovlig, men såvel Forbrugerombudsmanden som Radio- TV-Nævnet er klar i henholdsvis høringssvar og afgørelse. Vigtige oplysninger om pris og bindingsperiode m.v. står med for små typer og i for kort tid samtidig med at teksten “overdøves” af speak og skiftende billeder.

Men hvad er så straffen til Canal Digital og TV2 for et stort antal gange at have vist en så vildledende reklame? Ja det er en af de sjove ting ved Radio- TV-Nævnet. Der er ikke rigtig nogen straf. Man får bare at vide, at reklamen var ulovlig, og den må man ikke bringe igen. Men Canal Digital har jo for længst lavet en anden reklame, så det forbud har ikke rigtig nogen værdi. Hvis jeg i stedet havde meldt Canal Digital til politiet, ville de have fået en bøde, hvis domstolene var nået frem til samme resultat.

En vis værdi må en afgørelse fra Radio- TV-Nævnet dog siges at have, idet den gerne skulle bevirke at også lignende reklamer undgås i fremtiden. Ser man på den reklame, der kører for Canal Digital for tiden, har afgørelsen da også haft en vis om end noget begrænset virkning. Teksten står nu i lidt længere tid og mindstebeløbet står med lidt tydeligere skrift, men at sige at denne for forbrugeren vigtige tekst nu gives med “tilnærmelsesvis samme meddelelseseffekt” som de øvrige oplysninger er nok lige en tilsnigelse.
Det kunne være interessant, hvis nogen lavede en undersøgelse af, om tekster med småt i tv-reklamer rent faktisk bliver læst af seerne, eller om de, som man kan frygte, bare står der for at kunne henvise til dem i tilfælde af “krakilske” klagere som mig…

 Læs hele afgørelsen fra Radio- TV-Nævnet.

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg