Hos Booking.com betaler du for ”gratis afbestilling”
”Har du brug for at afbestille, så afbestil. I de fleste tilfælde er det gratis.”
Har du lagt mærke til den bemærkning i reklamerne for hotelportalen Booking.com, hvor de siger, at du bare kan afbestille igen, hvis du fortryder, og at det i de fleste tilfælde er gratis? Det lyder jo meget godt. Næsten for godt til at være sandt, ikke? Og det er det også.
Sandheden er, at du betaler for at få lov til at afbestille ”gratis”. Og ja, det er jo selvmodsigende, men måske Booking.com bare håber på, at ingen opdager det.
Det Booking.com gør, er at de udbyder det samme værelse til to forskellige priser, én pris (den laveste), hvor du ikke kan afbestille, og en anden pris (den høje), hvor du godt kan afbestille. Som på eksemplet i billedet her. Betaler du for værelset her og nu, kan du få det for. 7.437 kr. Vil du have mulighed for “gratis” afbestilling, skal du give 9.296 kr. for værelset, hvilket vil sige 1.859 kr. mere. For det samme værelse! Og så er det jo lige pludselig ikke gratis at afbestille.
Booking.com’s synspunkt er, som jeg har forstået det, at afbestillingen er gratis på det dyre værelse, hvor du jo kan afbestille uden at betale noget gebyr for det.
De fleste vil nok sige, at det er noget vrøvl, hvad det selvfølgelig også er, da man jo netop med den højere pris har betalt for muligheden for at afbestille. Så kan man selvfølgelig ikke sige, at det er gratis at afbestille.
I England har de engelske markedsføringsmyndigheder (Advertising Standards Authority) da også pålagt Booking.com at ophøre med den form for markedsføring, da de mener, den er vildledende. Det afholder dog ikke booking.com fra at fortsætte fremgangsmåden. Skal vi gætte på, at det er noget, der virker godt på salget?
Abonnér på mit nyhedsbrev
Få besked hver gang der er et nyt indlæg