”PayPal” ringede og spurgte, om jeg var ved at betale 2.000 kr.
Dennes uges svindelopkald kom fra en svindler, der udgav sig for at være fra PayPal.
Opkaldet kom næsten som sædvanligt fra et dansk mobilnummer, og da jeg besvarede det, fik jeg en automatisk indtalt besked på engelsk om, at jeg havde iværksat en betaling på 2.000 kr. fra min PayPal konto.
Hvis ikke det var mig selv, der havde iværksat betalingen, kunne jeg trykke 1 for at tale med en kundeservicemedarbejder.
Jeg har godt nok en PayPal konto, men jeg havde ikke iværksat nogen betaling forud for opkaldet, og jeg vidste jo også godt, at det var et fup-opkald, men jeg trykkede alligevel 1, for at høre, hvad svindlen gik ud på.
Herefter fik jeg en engelsktalende kvinde i røret, som oplyste, at hun var en PayPal kundeservicemedarbejder, og hvad hun kunne hjælpe med. Jeg oplyste, at jeg netop havde modtaget en besked om, at jeg havde igangsat en betaling på 2.000 kr., hvilket ikke var rigtigt.
Hun tilbød straks at hjælpe mig med at få annulleret betalingen og spurgte i den forbindelse, om jeg sad foran en pc. Det bekræftede jeg, og herefter bad hun mig gå ind på en specifik hjemmeside, hvor jeg efter sigende skulle udfylde en annulleringsformular.
Hjemmesiden havde ingen som helst relation til PayPal, og jeg spurgte derfor, hvorfor jeg ikke bare kunne logge på min PayPal-konto og slette betalingen der. Det havde hun overraskende nok ikke nogen god forklaring på andet end at formularen lå på det link, hun havde givet mig, så det var der, jeg skulle gå ind.
Her afsluttede jeg så samtalen, idet jeg ikke ville gå ind på den hjemmeside, hun oplyste.
Du har forhåbentlig allerede regnet det ud, men opkaldet havde alene til formål at lokke oplysninger ud af mig, formentlig adgangsoplysninger til min PayPal konto.
Har du også modtaget et opkald fra PayPal?
Abonnér på mit nyhedsbrev
Få besked hver gang der er et nyt indlæg