Brobizz ”glemmer” at tilbagebetale dit depositum
Har du haft en Brobizz, som du har afmeldt eller ikke bruger længere, har du formentlig penge til gode hos Brobizz. Indtil for nylig betalte man nemlig typisk et depositum på 200 kr., når man bestilte en Brobizz.
Selv bestilte jeg for en del år siden en Brobizz til brug på Storebæltsbroen. I forbindelse med bestillingen betalte jeg et depositum på 200 kr. Da jeg for nylig afmeldte min Brobizz, blev depositummet imidlertid ikke nævnt med ét ord i forbindelse med opsigelsen, hverken på selvbetjeningssiden, hvor man opsiger aftalen eller i den bekræftelse på opsigelsen, som jeg modtog efterfølgende, og jeg modtog da heller ikke depositummet retur automatisk.
Brobizz har imidlertid godt gemt på sin hjemmeside en formular, som man selv kan udfylde, hvis man virkelig gerne vil have depositummet retur. På (https://brobizz.com/kontaktformular-udbetaling-af-depositum/) udfylder man blot med navn, kundenummer, brobizznummer og e-mail adresse og trykker send. Det gjorde jeg, og ca. 10 dage senere modtog jeg en bekræftelse på, at Brobizz ville udbetale pengene inden for få dage, og få dage senere modtog jeg de 200 kr., vel at mærke helt automatisk på min Nemkonto. Det underlige er så bare, at man overhovedet skal den procedure igennem, når Brobizz allerede er i besiddelse af alle oplysninger til håndteringen af tilbagebetalingen.
Jeg spurgte i en e-mail Brobizz til, hvorfor jeg ikke automatisk fik depositummet retur i forbindelse med min opsigelse, og det svar, jeg fik tilbage var blot, at det var noget, de var i gang med at kigge på, men indtil videre skulle man selv bede om det. Nu blev Brobizz jo oprettet som et datterselskab til Sund og Bælt i 2013, hvorfor man skulle synes, de havde haft tid nok til at tænke over en løsning på den udfordring, men nej. Og det selv om Brobizz ellers i sine egne betingelser skriver, at man får depositummet tilbage igen ved aftalens ophør.
Vi har haft Storebæltsbroen siden slutningen af 1990’erne, og depositum betalte man frem til 2021. Mit gæt er, at langt de fleste glemmer, at de har et depositum til gode. Og selv om det er 200 kr. for mig, bliver det med lidt hurtig hovedregning til mange penge for Brobizz. Hvis vi bare siger, at de har undladt at betale depositum tilbage til 100.000 borgere, taler vi om 20 millioner kr., Brobizz bare har beholdt. Og som Brobizz skriver på selskabets egen hjemmeside, er der p.t. mere end 1 million aktive Brobizz-enheder…
I bund og grund beholder Brobizz som udgangspunkt kundernes depositum, selv om de ingen problemer har med at tjekke på ens aftale, at man har betalt et depositum, og selv om de ingen problemer har med at udbetale pengene til en uden yderligere oplysninger fra kunden. Kun hvis jeg selv husker at bede om det, bliver depositummet udbetalt. Den var vist ikke gået i en privat virksomhed. Og endnu værre er det da egentlig, at en offentlig virksomhed ejet af staten opfører sig på den måde.
Eftersom Brobizz tilsyneladende ikke selv har tænkt sig at gøre noget ved det, har jeg skrevet til Transportministeriet, som ejer Brobizz, for at gøre dem opmærksom på problemet. Så må vi se, om ikke de kan få rettet op på forholdene.
Abonnér på mit nyhedsbrev
Få besked hver gang der er et nyt indlæg
Har haft BroBizz siden år 2000.
Juni 2023 ville jeg have mit depositum retur, da jeg havde fået nummerplade scanning.
En del mails frem og tilbage og da selskabet endelig skrev at de ville sende pengene, ville det vare 90 dage.
Jeg fik først de 200 kr. den 17. November – efter 5 måneder ,