Få udgiften til lokale skatter refunderet, når du køber en pakkerejse

Senest opdateret: 26. december 2024Af

Du kender det sikkert godt. Du har købt og betalt en pakkerejse, du ankommer på hotellet, og så er det første, du bliver mødt med, at du skal betale stedets lokale skatter, før du kan få adgang til dit værelse. Heldigvis har der typisk været tale om et mindre beløb, men i dag kan der i nogle lande også være tale om et større beløb. F.eks. har Grækenland indført en lokal miljøafgift, så bor du f.eks. på et 5-stjernet hotel i Grækenland, skal du nu betale ca. 500 kr. pr. uge i miljøafgift (fra marts-oktober).

Disse lokale skatter har rejsebureauerne pligt til at indregne i den totalpris, som de har pligt til at oplyse dig om i forbindelse med bestillingen af rejsen, i hvert fald når de kender dem eller let kan få dem oplyst, og beløbet skal også fremgå af den bestillingsbekræftelse, du modtager, typisk pr. mail. Denne pligt følger af pakkerejseloven.

Rejsebureauerne har imidlertid for vane kun at oplyse mere eller mindre generelt om den slags skatter forud for købet, typisk på den side, hvor du kan læse hotelbeskrivelsen.

Allerede i 2019 fastslog Pakkerejse-Ankenævnet imidlertid, at det ikke er godt nok, og konsekvensen er, at du kan kræve beløbet refunderet af rejsebureauet.

I Pakkerejse-Ankenævnets afgørelse fra 2019 havde rejsebureauet forud for indgåelsen af aftalen og i den efterfølgende ordrebekræftelse generelt oplyst, at hoteller i New York ofte opkræver en afgift på mellem 15 og 50 USD pr. dag. Ankenævnet fastslog her, at rejsebureauet skulle have oplyst den konkrete afgift på det pågældende hotel. Da den ikke gjorde det, forelå der en mangel ved rejsen, og rejsebureauet blev derfor pålagt at betale kunden de 240 USD, han var blevet opkrævet på hotellet, tilbage.

Rejsebureauerne skal selvfølgelig overholde disse regler, men så længe de ikke gør det, har vi forbrugere med den nævnte afgørelse og pakkerejseloven i hånden ret til at få disse skatter tilbagebetalt.

Skriv gerne i kommentarfeltet om du er lykkedes med at få penge tilbage, eller i modsat fald hvad du har oplevet af problemer, når du har prøvet. Hvis ikke rejsebureauet frivilligt betaler pengene tilbage, og det er nok tvivlsomt, så kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet. Du finder klageformular og klagevejledning på ankenævnets hjemmeside.

Skriv en kommentar

Måske du også vil synes om