12. februar 2011

6 kommentarer

minutters læsetid

Alt for mange forbrugere bliver snydt på nettet. Men vi kan selv gøre rigtig meget for at undgå at blive snydt, for når vi snydes på nettet, skyldes det ofte, at internetsvindlere er rigtig gode til at udnytte vi menneskers svagheder.

I en nylig sikkerhedsrapport fra it-virksomheden Cisco, har man prøvet at identificere de 7 største svagheder hos os forbrugere, svagheder svindlerne udnytter i deres forsøg på at narre penge fra os.

De 7 svagheder er:

Grådighed
Svindlere udnytter vores svaghed for gode tilbud. Men nogle gange er tilbuddene lidt for gode. Og når noget lyder for godt til at være sandt, er det nok ikke sandt. Får man et tilbud på en meeeget billig iPhone eller en Macbook, eller er der nogen, der tilbyder at sætte en masse penge ind på ens konto, ja så bør man nok lige tænke sig om en ekstra gang, før man siger ja.

Forfængelighed
Vi kan godt lide at høre, at vi er særligt udvalgte, og derfor taler mange svindlere til vores forfængelighed. Men det har altså sandsynligheden imod sig, at man har vundet i et lotteri, man ikke har deltaget i, eller at man er blevet særligt udvalgt til at modtage et helt enestående tilbud.

Misforstået tillid
Svindlere påstår ofte, at de henvender sig som repræsentanter for velkendte firmaer og organisationer, eksempelvis finans- eller velgørenhedsinstitutioner, for at snylte på den tillid, man har til disse firmaer. Men inden man f.eks. giver en masse penge væk til et velgørende formål gør man sig selv en tjeneste ved lige at tjekke, hvem der står bag indsamlingen og ikke bare stole på, hvad der står i en mail.

Dovenskab
Kriminelle udnytter, at vi internetbrugere mange gange er dovne og ikke altid tjekker, om links i e-mails er til rigtige hjemmesider, og på den måde narrer de os til at klikke på links, der sender os videre til falske hjemmesider, hvor de prøver at narre personlige oplysninger, adgangskoder o.s.v. ud af os.

Medfølelse
Kriminelle udnytter kynisk det ønske mange mennesker har om at hjælpe folk i nød til at narre oplysninger og penge ud af os.

Frygten for at gå glip af noget
Svindlere udnytter den frygt mange har for at gå glip af særlige tilbud ved at give indtryk af at noget kun gælder i en kort periode eller at en frist er lige ved at løbe ud. På den måde får de mange til at reagere på henvendelser, som de ellers ville have frasorteret. Ideen er, at man ikke skal nå at tænke sig om og tjekke, om det kan være rigtigt.

Sex
Kriminelle opretter falske, attraktive profiler og misbruger interessen fra brugere på sociale medier som Facebook, datingsites og lignende for i sidste ende at narre penge ud af folk.

Så når du er online så hav lige disse i baghovedet og brug din kritiske sans. Så er du allerede meget mindre udsat for at blive snydt.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du undgår at blive snydt på nettet, så tag eventuelt også et kig i mit svindelgalleri, hvor jeg beskriver en række af de mest udbredte svindelnumre.

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *

  1. Hej.
    Jeg har fået en mail fra Sussan Khafer, som jeg til sidst fandt ud af er en svindler. Jeg havde flyttet mailen fra uønsket post til indbakke og åbnet mailen. Sker der noget, hvis jeg har gjort det? Jeg svarede aldrig mailen og slettede den først efter mere end 10 dage.

  2. Nu har jeg endnu engang fået en over næsen.Jeg er “det nemme offer” surfer meget på nettet og falder over ting jeg syntes lyder interessante og så melder jeg mig ind og giver lystigt mit navn og nummer.Dog giver jeg aldrig mit konto nummer,handler kun på steder hvor jeg er sikker…….troede jeg!
    Har lige erfaret at jeg er blevet lænset for mange 1000 kr på mit visa kort,hvorhenne og hvordan,er mig en gåde,så jeg kan kun konkludere, det er alle de sider jeg kigger på.Der må lige pludselig blevet åbnet nogle bagdøre til svindler.Jeg har Norton 360 anti virus program,og rydder altid op efter jeg har været online,men alligevel skete det!!!!!!!
    Er der andre der har prøvet noget lign.?
    Min konto var blevet misbrugt i Dubai-:0(

  3. Jeg er endnu en gang blevet ringet op af en telefonsælger fra ViaSat. Jeg gjorde meget klart, at jeg ikke var interesseret, fordi jeg er tilfreds med min nuværende TV-udbyder og bad om at de ikke skulle ringe mere. Dette budskab er så åbenbart ikke opfattet, for i dag blev jeg igen ringet op af en telefonsælger fra ViaSat. Jeg blev gal og sagde, at nu skulle han holde op med, at ringe for ellers vil jeg anmelde dem for chikane. Hvad skal jeg gøre hvis der nu bliver ringet derfra igen?

    1. Hvis de bliver ved med at ringe til dig, selv om du har sagt til dem, at du ikke er interesseret i det, overtræder de markedsføringsloven, og så kan du klage til Forbrugerombudsmanden over det. Så kan Viasat blive idømt en bøde. Så det kan du jo overveje, hvis de ringer igen.

  4. I efteråret sidste år besvarede jeg nogle spørgsmål på nettet. Spørgsmålene drejede sig om flere forskellige emner. Man kunne vinde nogle flotte pengepræmier (jeg husker ikke beløbene). Jeg besvarede spørgsmålene og sendte dem ind. Der var én ting jeg havde glemt, at tage højde for, nemlig, at man ved deltagelse ville sige ja til, at modtage en masse tilbud fra de forskellige sponsorer.

    Jeg skal love for, at tilbudene væltede ind, både som mails og som opringninger. Blandt disse opringninger var der især nogle personer fra ViaSat, der et utal af gange plagede mig med nogle tilbud på programpakker. Der er altså bare det, at min nuværende løsning hos Stofanet fungerer udmærket. Jeg prøvede virkelig på, at forklare, at jeg ikke var interesseret, men det var som om de ikke forstod. 2 gange måtte jeg ligefrem afbryde personen i den anden ende. 1 gang blev forbindelsen afbrudt, før jeg nåede at tale færdig. Sidste gang jeg hørte fra ViaSat, måtte jeg så skrue bissen på, for nu havde jeg fået nok. Nu har jeg så ikke hørt derfra i lang tid. Måske har der været svindel med i billedet.

    Med hensyn til mailene, fik jeg også nok af dem, hvorpå jeg afmeldte dem. Dér var der også et par stykker, der ikke forstod min afvisning med det samme, så jeg måtte afmelde en gang til.

    Havde jeg taget lidt mere højde for, at man ville blive plaget med tilbud i tide og utide, ville jeg aldrig have svaret på disse spørgsmål.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg