28. april 2013

100 kommentarer

  • Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Sådan får du pengene tilbage, hvis dit barn har brugt penge i Apple’s app store
Køb mønter eller nøgler for op til 649 kr. i Subway Surfers
Køb mønter eller nøgler for op til 649 kr. i Subway Surfers
Køb mønter eller nøgler for op til 649 kr. i Subway Surfers

Er du en af de forældre, hvis børn uden din tilladelse har brugt en masse penge på køb af virtuelle bær, diamanter eller andet godt i forbindelse med dine børns spil på en iPad? Og tænker du, at det da ikke kan være rigtigt, at du skal hænge på den regning? Så har du helt ret, og der er en nem måde at få pengene tilbage på. Se hvordan her.

Mange forældre har været ude for, at de har downloadet hvad de troede var et gratis spil til en iPad, så deres børn kunne spille spillet, hvorefter der uden forældrenes tilladelse og vidende pludselig er blevet hævet en masse penge på bankkontoen.

Når det kan ske, er det for det første fordi Apple har konstrueret sin app store på en usikker måde i forhold til misbrug, og for det andet fordi der findes for mange uetiske, i mine øjne bedrageriske spiludviklere på markedet. De forskellige app stores har på den måde udviklet sig til det nye vilde vesten for nutidens svindlere.

For at starte med spiludviklerne så siger det jo sig selv, at ingen voksne mennesker ved deres fulde fem ville give deres børn lov til at købe en virtuel diamant eller lignende for 650 kr., men hvordan kan børnene så alligevel slippe af sted med det?

Jo, som nævnt er ikke alle spiludviklere lige etiske, og de uetiske laver derfor deres spil sådan, at det måske nok er gratis at spille til at starte med, men hvis man vil nå langt i spillet, eller hvis man vil hurtigere igennem det, så skal man undervejs købe forskellige ting som f.eks. bær eller diamanter. Som forælder kan man derfor være gået ud fra, at det var et gratis spil, man downloadede, men i realiteten bliver barnet så i løbet af kort tid bombarderet med opfordringer til at købe små diamanter til 50 kr., lidt større diamanter til 250 kr. eller kæmpestore diamanter til 650 kr. bare for at nævne et eksempel. Og de skrupelløse spiludviklere satser så blot på, at det lykkes børnene at gennemføre købene, uden at forældrene opdager det.

Køb virtuelle diamanter i Hay Day
Køb virtuelle diamanter i Hay Day, kun 649 kr. for en kistefuld

Men det ville spiludviklerne selvfølgelig ikke kunne slippe af sted med, hvis ikke det var fordi Apple har indrettet sin app store på en yderst usikker måde. Som det sikkert er de fleste bekendt, skal man, for at kunne downloade og installere apps, ja selv gratis apps, give Apple ens kreditkortoplysninger. Man skal altså oprette en konto hos Apple og indtaste kortoplysninger fra ens Dankort, Mastercard eller andet.

Og selv om man i mange tilfælde bliver bedt om at indtaste en kode, når man skal købe noget i app storen, så gælder det ikke altid. Apples app store er som standard indrettet således, at når man har brugt koden én gang, f.eks. til at downloade et spil, så behøver man ikke bruge den ved efterfølgende køb inden for de næste 15 minutter. Og køber man inden for de 15 minutter, løber der en ny 15 minutters periode, hvor man kan købe uden at indtaste koden. På den måde kan barnet sagtens slippe af sted med at købe løs for noget som barnet måske tror er matador-penge, men som i virkeligheden er rigtige penge – dine penge.

Dette koncept er meget udbredt i app storen, og nogle af de populæreste spil som candy crush, smurf’s village og subway surfers er blandt storsynderne. Sidstnævnte er oven i købet udviklet af et dansk firma med base i Århus. I netop Subway surfers gik der i øvrigt under 1 minut, før jeg blev tilbudt at købe noget. I Smurf’s Village gik der to minutter, men så kunne jeg til gengæld også købe bær for 649 kr., hvis jeg skulle have lyst til det.

Men hvad gør man, hvis uheldet er ude, og der bliver hævet mange tusinde kr. på ens konto i sådan en situation. Man kan jo selvfølgelig prøve at klage til den, der har lavet spillet, men det kommer der nok ikke noget ud af. Så kan man prøve at klage til Apple, og måske Apple i nogle tilfælde betaler pengene tilbage, selv om firmaet ikke vil indrømme, at det har gjort noget galt.

Den hurtigste og nemmeste løsning er imidlertid at kontakte ens bank og bede den om at føre pengene tilbage på kontoen. Det har banken nemlig pligt til. Lyder det mærkeligt? Det er fordi der heldigvis er nogle, der har tænkt på os forbrugere, dengang man lavede reglerne omkring sikkerheden i forbindelse med brug af betalings- og kreditkort.

Hvis nogen bruger mit Dankort eller lignende til at købe noget på nettet, uden at jeg har givet tilladelse til det, hæfter jeg ikke for det. Når jeg opdager, at der er hævet penge, jeg ikke selv har givet tilladelse til, siger jeg det blot til min bank, som så har pligt til straks at føre pengene tilbage til min konto, og det uanset om det drejer sig om 100 kr. eller 10.000 kr. Dette følger af lov om betalingstjenester §§ 61 og 62, og der er ingen selvrisiko. Årsagen er, at det alene er de kortoplysninger, der er trykt på kortet, der ligger til grund for betalingen. Koden til selve ens Dankort, Mastercard eller andet er ikke anvendt, og så hæfter banken fuldt ud for uautoriserede hævninger.

Og før nogen nu får ondt af bankerne så har de selvfølgelig sikret sig, at regningen ikke ender hos dem. Nej, den ender i første omgang hos Apple, som man har betalt til. Men også Apple skal nok have sørget for at sikre sig mod dette, så i sidste ende er det den – set fra et forbrugersynspunkt – bedrageriske spiludvikler, som ender med at måtte betale pengene tilbage. Og så skal I bare se nogle spiludviklere, der lige pludselig godt kan finde ud af at lave nogle lidt mere etisk forsvarlige spil.

Oplever du problemer med at få dine penge tilbage, så skriv gerne til mig via kommentarboksen herunder eller på kontakt@forbrugerbloggen.dk.

En vognfuld smølfebær til 649 kr. i Smurf's Village
En vognfuld smølfebær til 649 kr. i Smurf’s Village

Opdatering 18. maj 2013:

Efter at jeg skrev indlægget ovenfor, har flere læsere skrevet til mig om at de har prøvet at kontakte deres bank, som blankt har afvist dem og henvist til Apple. Det er ulovligt, og det skal du ikke acceptere. Hvis du oplever dette, kan du klage til bankens klageansvarlige. Alle banker har pligt til at have en klageansvarlig, og du bør kunne finde oplysninger herom på din banks hjemmeside.

Du kan f.eks. skrive følgende i en mail til den klageansvarlige:

Emnefelt: Penge hævet på min konto uden mit samtykke

Til den klageansvarlige

Jeg er blevet opmærksom på, at der er blevet hævet [indsæt beløb] kr. på min konto [indsæt registrerings- og kontonummer] uden mit samtykke. Det drejer sig konkret om [indsæt de enkelte hævninger og datoerne herfor].

Da det ikke er mig selv, der har foretaget transaktionerne, og da jeg som nævnt heller ikke har givet min tilladelse til dem, har jeg tidligere kontaktet jer for at få pengene tilbage. Dette har I imidlertid afvist, hvorfor jeg nu klager til dig.

Da der er tale om uautoriserede betalingstransaktioner, har I pligt til at betale mig pengene tilbage i henhold til lov om betalingstjenester § 61, jf. § 57. Jeg er bekendt med, at jeg, da transaktionerne er uautoriserede, ikke har pligt til at kontakte det firma (Apple), der har hævet pengene.

Kan heller ikke du give mig medhold, agter jeg at klage til Pengeinstitutankenævnet.

Med venlig hilsen

———————-

Hjælper heller ikke det, kan du som nævnt klage til Pengeinstitutankenævnet. Det kan du læse mere om på www.fanke.dk.

Opdatering 5. marts 2014:

Flere læsere har skrevet til mig om, at de har haft held til at få udbyderen af de spil, der er hævet penge for, til at betale pengene tilbage, mens banken derimod har været modvillig til at betale pengene tilbage. Selv om bankerne handler i strid med reglerne på området ved at nægte at betale pengene tilbage, kan det derfor være forsøget værd at prøve at kontakte udbyderen af spillet også, hvis man ved, hvem det er. Hvis det kan lade sig gøre uden det store besvær, er der jo ingen grund til at køre en lang sag mod banken. Er det købt igennem Apples App store, kan Apple kontaktes på telefon 80 24 96 25.

 

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Hej Peter,
    Tak for svar. Nu ved jeg heller ikke endnu om det bliver udfaldet, men det har jeg læst flere steder. Når du skriver, at det synes du ikke vi skal finde os i – hvordan kommer man så lige videre med det?
    På forhånd tak.
    VH Line

  2. Hej Line og Kenneth
    Det lyder helt vildt, at Sony skulle gøre sådan. I givet fald overtræder de utvivlsomt dansk lovgivning, da man ikke på den måde må prøve at afskære kunderne fra at klage. Det synes jeg ikke, I skal finde jer i.
    Mvh Peter

  3. Hej Line

    Der er korrekt at hvis Sony skal tilbagebetale de penge som er blevet brugt på pakker i Call of Duty at der bliver lukket for at konsolen kan gå på nettet. I flg. supporten bliver alle regninger stemplet med serienummeret på ens konsol. Vi turde ikke kræve at få vores penge retur, da det så ville betyde at vores søn aldrig ville kunne spille online.

    Med venlig hilsen
    Kenneth J. Bolø

  4. Hej,
    jeg har opdaget at der over en periode på ca. 20 dage er trukket næsten 4000; på min konto for køb over min søns PSN konto – alt brugt på pakker i Call of Duty. Min søn har ikke foretaget disse køb. Jeg er i kontakt med PSN, men er ikke så langt med sagen endnu. Hvordan står jeg? Har læst at man risikerer at få sin PS4 udelukket fra PSN fremover, hvis man gør krav?
    Venlig hilsen
    Line Aarestrup

  5. Hej..

    Hmmm.. min knægt på 13 år, har “misbrugt” mine kortoplysninger… der er hævet 1800 kr over flere transaktioner.. læser her med stor interesse, og skriver det til Arbejdernes Landsbank (min bank) de vil ikke engang tage imod det ! men henviser til deres hjemmeside, hvor jeg kan finde fremgansmåde til den slags..

    6 A4 sider skulle udfyldes, printes, underskrives og sendes, MEN MEN MEN ….. man kan KUN indgive sådan en klage HVIS ens misbrugte kort er spærret !!!! den er jo ikke spærret ! jeg har jo nu styr over det, alle mine kortinfo er fjernet fra hans pc osv.

    KAN de virkelig kræve det ??

    Lars P

    1. Hej Lars
      Det virker som lidt chikaneagtigt fra bankens side, men hvis de insisterer på at dit kort skal spærres, fordi det har været misbrugt, så kan banken jo selv gøre det og så udstede et nyt kort til dig. Jeg vil umiddelbart ikke mene, at de kan kræve, at du selv spærrer det før du kan fremsætte krav om tilbagebetaling af penge der er hævet uden dit samtykke. Ifølge lov om betalingstjenester er det ikke et krav, de kan stille.
      Mvh Peter

  6. Hej.
    Efter at have læst dette indlæg, har jeg kontaktet iTunes, med stor venlighed fra deres side, fået mine penge tilbage min søn havde brugt på iPhone, hjælp til at slette mine kort oplysninger på hans mobil og vores andres. Fed side og fed hjælp og forståelse fra iTunes.
    Men nu kan jeg ikk slette mine kort oplysn på hans PS3!!! Kan goggle mig frem til jeg skal i indstillinger < billing- men når knægten ik kan huske sin 3 år gamle kode?!! Åhhh nej, nogen der kan hjælpe?
    På forhånd tak
    Betina

  7. Hej jeg har problener med at få mine penge retur fra Google konto efter mit barn har lånt min telefon.
    Hun har spillet hay Day og brugt ca. 1500 kr. Hvordan står jeg i denne situation, banken vil ikke tilbageholde pengene.

    Mvh
    Jonas gosvig

  8. Jeg er pludselig blevet trukket næsten 2000kr på mit kort.
    Der står Steamgames.com
    Min søn har dog en stram konto. Men har aldrig brugt mit kredit kort. Han har sit eget
    Kan man få oplyst fra steam hvilen konto der er købt fra ?
    Mit visa er selvfølgelig spærret.

    1. Hej Charlotte. Ud fra andres erfaringer med Steamgames tror jeg ikke du får noget ud af at kontakte Steamgames. Men hvis der er hævet penge på din konto uden dit samtykke, så skal du blot kontakte din bank og oplyse den om det, så skal banken straks sætte pengene tilbage på din konto igen.
      Mvh Peter

  9. Hejsa.
    Min søn spillede på min iPhone i lørdags og jeg gav ham lov til at få er spil på iTunes.
    Jeg tastede min kode ind og fik installeret spillet.
    Jeg ser senere sammen aften, at der ligger 3 faktura på min mail fra iTunes om der er blevet købt diverse for i alt 624kr.
    Hva gør jeg nu?
    Kan jeg få de pengene tilbage? Da jeg til at starte med tastede min kode ind, er jeg så selv ansvarlig for hva min søn har tastet på efterfølgende?
    Mvh
    Camilla

    1. Hej Camilla
      Hvis ikke selv du har godkendt hvert køb, der er foretaget, er din bank forpligtet til at tilbageføre pengene til din konto straks du klager til banken. Følg blot vejledningen ovenfor.
      Mvh Peter

  10. Hej
    For 2 uge siden har vi købt PS4 til vores søn og har tilmeld gratis prøve på PS Plus. I mandags har de trukket et beløb på 699 dkk for en spil som hedder Dying Light Premium Edition Preorder (1) uden vores om tilladelse. Vores son har ikke selv bestilt da han kendt jo slet ikke spil og pengene er trykket 5 dage før spillet komme på markedet. Vi har kontaktet flere gang sony men uden held, da vores bank vil gerne have skriftlig bekræftelse at sony vil ikke betaler penge tilbage.Jeg har registreret mit kort på ps plus da den var krav at man kan får gratis prøveperiode, men jeg har ikke forventet at de kan trække penge når de har lyst.
    Er der nogen der kan hjælpe os?

    1. Hej Zerina
      Når man tilmelder sig en gratis prøveperiode er det ofte sådan at man mere eller mindre tydeligt samtidig accepterer at betale et eller andet, hvis ikke man sørger for at afmelde inden udløbet af prøveperioden. I dit tilfælde vil jeg derfor som banken anbefale, at du prøver at kontakte Sony skriftligt (e-mail) og giver dem et par uger til at svare. Hører du ikke fra dem, ja så må du kontakte banken igen og bede den føre pengene tilbage på din konto, da beløbet så må anses for at være hævet uden dit samtykke.
      Mvh Peter

  11. Har også lige været inde på min søns konto. Han har sit eget kort til banken, og han er 15 år. Jeg opbevarer hans kort, og udlevere det efter aftale, hvis han vil købe noget i byen og på nettet. Men de gemmer jo åbenbart alle oplysninger. Nu kan jeg se at der er brugt 12.000 Kr. inden for de sidste 9 måneder. Øv. Det er steamgames.com og en masse transaktioner gennem paypal og navne som . Sheratex, Esea, BV game, Summit1b, TWITCH, Theorriginal. og Sony – sen. Og nogle dage er der hævet 189,- Kr. 3 gange på samme dag. Jeg sidder her nu, og kan ikke komme i kontakt med min søn, fordi han er med skolen i Østrig. Stremgames har selvfølgelig ikke noget telefonnummer eller anden kontakt på deres hjemmeside. Foreløbig har jeg ringet til banken og fået kortet spærret. Jeg kan huske at jeg ca 4 gange har givet tilladelse til at købe spil. Men sandelig ikke så meget. jeg ved altså ikke om min søn selv er klar over det. Men jeg tror det næppe, for han spørger altid. Mange af beløbene er 39 og 50 kr. ca. og det hober sig op. Hvad kan jeg gøre? drengen er jo ikke myndig, og har ikke fået tilladelse??

  12. Vores 14 årige søn har spillet Fifa gennem mange år. ( både PS2 -3- og nu 4 ) Han må betegnes som en erfaren spiller, som færdes hjemmevant i Fifa`s uendelige univers. Han spiller online, kender spillet`s uendelige muligheder og glæder, – men er, gennem det sidste halve år, desvære også blevet konfronteret med, nogle af de uigennemskuelige, – meget bekostelige og helt urimelige og snedige fælder som spillet også indeholder.
    I første omgang var det vores kreditkort som blev koblet på vores søn`s brugerprofil på fifa 15.
    Han var helt klar over at muligheden for, tilkøb af bl.a. fifacoins var overordentlig let tilgængelig – via spillet`s onlineshop. Og han fik lov til det et par gange fra start af -. Vi blev dog hurtigt enige om ( i samråd med vores søn ), at skulle der købes fifa coins – så foregik det via et værdikort til playstation store , som han har købt adskillige af i Game-stop butikker.
    Et par måneder efter, at vores søn købte sin PS4 samt fifa 15 bemærkede via flere ukendte transaktioner på vores kontoudtog -fra Pay pal og Sony entertainment network. Vi blev – af vores pengeinstitut gjort bekendt med, at tranaktionerne havde sammenhæng med Fifa. Men nærmere er vi aldrig kommet det. Mange muliheder har været i spil, var det ekstra spillegebyrer, var det ukendte tilkøb fra online shoppen som vores søn ikke vidste, at han tilkøbte. De sidste uger er det eskaleret, – der har været enkelte transaktioner på 749 kr ( to dage i træk ). Iflg. vores søn svarer det til, at tilkøbe op til 10.000 fifa coins. Et antal fifa coins som han aldrig har haft i sin ” Wallet” i Fifa. Han har max. haft 4000 fifa cions.
    Vi er meget frustrerede og chokerede. Beløbet har sneget sig et godt stykke op over 7000 kr. ( over flere måneder ).
    Vi har selvfølgelig spærret kreditkort og slettet kortoplysninger fra hans brugerprofil. Vi har været i kontakt med en dansk hotline på EA sports. Han kan oplyse os om ( via vores søns brugerprofil ) – at der er koblet hele tre brugere på hans profil. Men yderligere oplysninger kan han ikke give os. Vi bliver henvist til playstation, – og venter på, at vi kan tale med en dansk medarbejder i næste uge.
    Kan andre have fået adgang til vores søns profil og dermed adgang til online shopping ?
    Har nogle oplevet noget lignende ? – Er pengene tabt ?
    – En lang smøre – dog i en forkortet udgave. For yderligere detaljer – kontakt os gerne.

    Med venlig hilsen Hanne.

  13. Tusinde tak for gode råd givet her! Pga dette har vi fået de knap 1000 kr. tilbagebetalt fra banken, der uretmæssigt var hævet på mit kort i forbindelse med vores 10 åriges spil på internettet. Tak fordi der findes et sted som dette 😉

  14. Hej Shari

    Problemet er at du på Playstation Network har accepteret at din søn spiller FIFA Online, her har du på et tidspunkt indtastet dine kortoplysninger. Nu kan din søn så komme til at købe pakker til FIFA. Hvis Sony skal ind og betale penge tilbage mister din søn rettighed til at gå online på hans Playstation, dette er for selve konsollen og ikke hans PSN-konto. Du kan gå på http://dk.playstation.com/psn/ og logge på med hans PSN-konto og password, her kan du se en betalingsoversigt.

    Med venlig hilsen
    Kenneth

  15. Der er trukket ca 3000 kr af min konto i løbet af 3 dag. Min søn spiller online FIFA. Måske ser er gået galt med det. Ingen kunne hjøl pr mig med at se h af er der gået galt. Jeg har aldrig giver min søn min korts opløsninger..

    Pleas hjælp
    Banken kan ikke gøre noget og Sony svar ikke rigtigt:(((

  16. Hejsa

    Hvis I gerne vil kontakte Apple via E-mail, så er her den E-mail adresse jeg har brugt :

    itunesstoresupport@apple.com

    Husk at skrive på engelsk.

    Her er hvad jeg skrev første gang jeg kontaktede Apple

    My son is playing serveral games on ipad and I´ve lost all faith. ##### Danish kroners in a few months.
    I have never been so fond of a Company and so quickly put off in my life.
    What are Apple playing allowing this to continue. Many of the purchases were at 649 danish kroner each, for virtual food and gems. The app and Apple itunes allowed repeated high value purchases by my 11 year old son, who does not understand what he was doing.
    How can Apple justify this? They had better issue a full refund.
    He had no idea what he was doing, and he has never done it in any other app. A game made for children – once you´ve given your itunes password in a game session, the kids can keep buying because of the Ios…Clever!
    I´m so dissapointed! and I will write to the Danish consumer council.

    It concerns the following order-id:

    XXXXXXXXXX

    We look forward to hearing from you.

    Best regards

    Kenneth J. Boloe

    Med venlig hilsen
    Kenneth J. Bolø

  17. Hejsa
    Jeg har fået alle penge fra Apple. Årsagen til at banken beder om dokumentation , er at det ofte er nemmere at få pengene fra Apple. Måden du kontakter Apple kan gøres på to måder. 1. Ring til deres iTunes support, dette foregår på dansk. 2. Skift så din iTunes er på engelsk, gå ned i bunden på iTunes og vælg contact support. Dette vil lede dig til en hjemmeside hvor du kan skrive til Apple. Hvis du har brug for mere hjælp så sig til.

    Vi mistede alle vores penge på PlayStation. Årsagen var at hvis vi ville have vores penge tibage, ville Sony forhindre at vores søn’s PS3 ville kunne gå på nettet for evigt. Så alle der har børn som har PS3 og spiller online, sørg for at betallingsinfo er slettet.

    Med venlig hilsen
    Kenneth

  18. Hej,
    Jeg har også været så uheldig at der er hævet på min konto uden min samtykke. Omkring 1900 kr. Jeg opdagede det d. 26.06 og fik spærret kortet i banken samt sendt en indsigelse som de sagde jeg skulle. Jeg har nu i dag modtaget følgende svar:

    “Jeg har modtaget din indsigelse, men for at jeg kan behandle sagen, beder jeg dig om at sende:

    · Dokumentation for, at du har forsøgt at løse sagen med firmaet

    o Selv om de ikke besvarer din henvendelse, skal det kunne dokumenteres,
    hvad du har gjort for at løse mellemværendet med firmaet.

    Du kan sende de manglende dokumenter i vedlagte returkuvert eller på e-mail til disputes@nordea.dk. Husk at påføre SagsID eller arkivnr.

    Det er vigtigt, at du sender materialet senest 18. juli 2014, da det i visse tilfælde ellers ikke er muligt at gøre indsigelse.”

    Jeg ved ikke hvordan jeg skal kontakte apple. Nu står vi også og skal på ferie i morgen, så jeg er lidt presset mht. datoen. Har du forslag til hvad jeg kan gøre? synes det er svært at finde rundt i dette. Kan banken kræve at jeg skal have kontaktet apple først?

    Med venlig hilsen Andrea

    1. Hej Andrea
      Nej, banken kan ikke kræve, at du kontakter Apple først. Det er kun, hvis det er dig selv, der har accepteret betalingerne i første omgang. Når der er tale om uautoriserede hævninger, kan de ikke kræve det. Jeg vil foreslå, at du prøver at henvise til lov om betalingstjenester § 62 og afgørelsen 615/2010 fra Pengeinstitutankenævnet, som fastslår, at man ikke har pligt til først at klage til sælger ved uautoriserede betalinger. Afviser banken fortsat, er du nødt til at klage til Pengeinstitutankenævnet. Jeg håber, sagen løser sig. Har du brug for yderligere hjælp, kan du også skrive til mig på kontakt@forbrugerbloggen.dk.
      Mvh Peter

  19. Hej har et venne par som står i det problem at deres søn har købt for rigtigt mange penge på.appstore pg nogle andre tjenester med spil hvor betaling sker via PayPal

    Har de nogle chancer for at få.deres.penge retur..

    kan næsten forstå ay banken har pligt til at hjælpe men gældee dette også når det er via PayPal

    håber på hurtigt svar

    mvh sune

  20. Jeg har i januar via min mobil betalt 2 x 150 kr og igen i april 10 x 150 kr. Åbentbart til at købe noget til et spil, der hedder IMVU.
    Mine døtre på 9 og 11 spiller åbentbart det spil og kan have brugt mit telefonnummer til indkøbet.
    Men det ser meget mærkeligt ud – da der er trukket 5 x 150 kr. lige efter hinanden, 2 dage i træk.
    Umiddelbart kan jeg ikke komme i kontakt med firmaet.
    Kan jeg via min teleudbyder trække disse penge tilbage? Eller hvad er dit forslag?

    1. Hej Mimi
      Jeg er enig i, at du skal prøve at kontakte dit teleselskab. Så er de forpligtede til at hjælpe dig med at opklare sagen. Når din mobiltelefon bruges til at betale med på den måde, kræver lov om betalingstjenester i øvrigt, at der skal indtastes en kode, hver gang man køber noget. Det er formentlig ikke sket, og derfor burde du umiddelbart være berettiget til at få alle penge tilbage. Det skal du lige være opmærksom på, når du kontakter dit teleselskab.
      Mvh Peter

  21. Hej Peter

    Min datter har via et spil på facebook IMVU og over min mobil indkøbt penge/ting for 1.800,- kr. Uden min tilladelse.

    Det er sket over 2 gange. Første gang i januar, men det opdagede vi ikke, da det kun var 300,- kr.
    Men nu igen i april kr. 1.500,-.

    Ved du om der tilsvarende er noget at gøre ved det?

    MVH
    Mimi

  22. Hejsa

    Er også kommet i samme situation som alle I andre.
    Jeg fandt pludselig ud af at der var hævet 12.152 kr. fra min konto.

    Købene er både Itunes (køb i app.) og Playstation Network (køb i app.), alle køb er foretaget af min 11 årige søn.

    Jeg har været i kontakt med min bank (Jyske Bank), som informerede mig om at jeg selv skulle kontakte Apple og Sony. De ville ikke gøre noget og at jeg skulle være opmærksom på at de tog et gebyr på 400 kr. for at behandle sagen. Jeg har ikke kunnet finde en E-mail adresse til Apple, så derfor glad for at jeg fandt denne blog.

    Man føler sig så magteløs når man bliver udsat for sådanne angreb.

    Er det nogen som har en beskrivelse på hvordan man kontakter Apple ?

    Jeg kan læse at det burde være banken som kontakter Sony og Apple i henhold til betalingsloven, kan jeg informere banken om disse regler ?

    Mvh. Kenneth

    1. Hej Kenneth
      Jeg ved, at der er flere, der har haft held med at kontakte Apple direkte. Du kan se, om ikke det fungerer med de kontaktoplysninger, du kan finde i højre spalte på denne side: http://www.apple.com/dk/contact/
      Jyske Bank overtræder uden tvivl reglerne på området. Gebyret på de 400 kr. er ulovligt, og det er også i strid med lov om betalingstjenester, at de nægter at betale dig pengene tilbage. Jeg vil anbefale dig at klage skriftligt til bankens klageansvarlige, se kontaktoplysninger her: http://www.jyskebank.dk/kontakt/klage. Nu er Jyske Bank jo ikke ligefrem kendt for altid at gøre, som de skal, så kommer der heller ikke noget ud af at klage, vil jeg anbefale dig at gå videre med sagen til Pengeinstitutankenævnet som beskrevet ovenfor.
      Mvh Peter

  23. Min søn har købt for ca. 13.000 kr diamanter på HayDay. Jeg ringede til Apple i Danmark i mandags og har fået en meget fin behandling. Apple har netop ringet og sagt, at pengene bliver tilbageført i løbet af 5-10 arbejdsdage. Havde jeg skullet via banken, havde det været en noget størrer kamp, så jeg kan kun anbefale, at man ringer til Apple.

    Karen

  24. Hej
    Min søn på 8 har købt diamanter til spillet Hayday på sin tablet. Han har brugt ca. kr. 1000,00.
    Ved I hvor jeg skal henvende mig for at få penge retur når det ikke er et Apple produkt?!
    Hans tablet er en Asus og vi henter apps gennem google/android.

    Venlig hilsen
    Rikke

    1. Hej Rikke
      Princippet er det samme som hvis det var et Apple produkt, der var blevet brugt. Hvis han har brugt dit kreditkort til at betale med uden din tilladelse, så kan du kontakte din bank og bede den føre pengene tilbage på din konto. Nægter banken det, kan du klage til bankens klageansvarlige. Hjælper det heller ikke, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet.
      Mvh Peter

  25. Hej
    Er der nogen der har e-mail adressen til Apple i USA. Jeg kan ikke finde nogen på deres hjemmeside.
    MVH Karen

  26. Hej
    Først tak fordi der findes dette forum og hjælp til forældre som os!
    Har lige opdaget søn på 10 år har købt for over 1000 kr. på Steam uden at være vidende herom..og uden min godkendelse. Steam må have gemt kortoplysningerne, suk. Har handlet på nettet i mange år og aldrig blevet taget sådan ved næsen, suk..
    Jeg har nu til aften spærret mit kort og vil kontakte banken mandag. Tænker du jeg blot skal bede banken tilbagesætte pengebeløbene fra købene, som du beskriver?
    Venlige hilsner
    Charlotte

    1. Hej Charlotte
      Jeg synes, du har gjort det helt rigtige. Hvis banken afviser, når du kontakter den, så kan du klage skriftligt til bankens klageansvarlige. Hjælper det heller ikke, så kan du klage til Pengeinstitutankenævnet. Ud fra din beskrivelse har du helt sikkert krav på at få pengene tilbage.
      Mvh Peter

  27. Hejsa

    Til info har jeg fået pengene tilbage på min konto og jeg har kun haft kontakt til banken ;O)

    Hilsen
    Carsten

  28. Hej igen

    Tak for inspiration til mail. Til info har banken nu sendt en tro og loveerklæring og har telefonisk lovet mig pengene tilbage fordi der er tale om transaktioner af en mindreårig (de nævnte under 15 år) uden mit samtykke.

    Hilsen Carsten

  29. hej Carsten
    det første du skal gøre er at skrive samtlige ordrenumre ned og sende dem sammen med din klage. De starter alle med M.
    Min sidste mail lød sådan her:
    Dear Emely
    I´ve lost all faith. 9725 Danish kroner in one evening for a game my son was playing.
    I have never been so fond of a Company and so quickly put off in my life.
    What are Apple playing allowing this to continue. Over 9000 kr in one evening!!! Many of the purchases were at 659 kr each, for virtual food and gems. The app and Apple itunes allowed repeated high value purchases by my 7 year old son, who does not understand what he was doing.
    How can Apple justify this? They had better issue a full refund.
    He had no idea what he was doing, and he has never done it in any other app. A game made for children – once you´ve given your itunes password in a Dragonvale session, the kids can keep buying because of the Ios…Clever!
    I´m so dissapointed! and I will write to the Danish consumer council.
    Louise

    Håber du kan bruge det.
    mvh louise

  30. Hej Louise

    Er du interreseret i at dele din mail til Apple? Har lige set at banken har trukket pengene på min konto på trods af min bankrådgiver har skrevet på mail at de har noteret at vi ikke vil godkende transaktionerne på mit kort. Jeg tænker din tilgang ved at kontakte Apple direkte kunne være et hurtigere alternativ.

    Hilsen
    Carsten

  31. Hej igen.
    Jeg vil bare sige at Apple efter min henvendelse pr mail, hvor jeg tilsidst “truede” med Forbrugerombudsmanden, har tilbageført alle pengene. Samtlige 9725kr.
    Så jeg er glad 😉
    Hvis nogen sku få brug for en kopi på engelsk til at klage med, mailer jeg gerne.
    Mvh louise

  32. Hejsa

    Står også i den situation at min 7 årige søn har købt diamanter i spillet dragonvale for 13425 kr uden min tilladelse. Dog forholder det sig sådan at pengene ikke er trukket på min konto endnu fordi NETS har bedt om en bekræftigelse på transaktionerne af kortholder (Mig). Jeg har skrivet til min bank: Da det ikke er mig selv, der har foretaget transaktionerne, og da jeg som nævnt heller ikke har givet min tilladelse til skal NETS ikke betale beløbet da der er tale om uautoriserede betalinger. Er der mere jeg kan/skal gøre og hvad kan jeg forvente?

    Hilsen
    Carsten

    1. Hej Carsten
      Nej, så burde der umiddelbart ikke være mere, du skal gøre. Så vil Nets formentlig bede dig skrive under på en tro & love erklæring (det kan du roligt gøre), og så bliver der nok slet ikke hævet nogen penge. Hvis de af den ene eller anden grund alligevel hæver pengene, så skal du klage.
      Mvh Peter

  33. Hej Peter
    Står i den situation at min 7 årige søn har købt diamanter i spillet dragonvale for 9725 kr uden min tilladelse. Jeg har skrevet til Apple og de vil kun refundere 295 kr. Det er sket her i påsken, så banken har jo været lukket. Jeg har spærret min konto og skrevet til min bankrådgiver.
    Men siger du så at jeg ikke kommer til at hæfte for de penge? Men at det er banken?
    Er total lost, og står med en Tom konto.
    Mvh louise

    1. Hej Louise
      Det lyder ikke godt, men ja, så skal du kontakte din bank hurtigst muligt, hvorefter banken har pligt til at føre pengene tilbage på din konto. Følg vejledningen ovenfor og hvis ikke banken accepterer, så send en mail til bankens klageansvarlige (se udkast til mail ovenfor). Lykkes ingen af delene, så sig til, men hvis banken ellers kender reglerne, burde det lykkes.
      Mvh Peter

  34. Hej Peter

    Tak for denne side, uden hvilken vi ikke havde været klar over vores rettigheder.
    Vi har som mange andre oplevet at vores 8-årige søn har købt for ca. 10.000 kr. i bl.a. spillet Jurassic Park ´: (, naturligvis uden vores viden og godkendelse.

    Vi har gjort indsigelse overfor vores bank og har nu fået følgende svar:
    “Jeg har modtaget din indsigelse, som nu er under behandling.

    Indtil sagen kan afsluttes, udlægges beløbet med forbehold, da forretningen har mulighed for at fremsende dokumentation mod din indsigelse eller kan have brug for yderligere oplysninger i sagen.

    Jeg indsætter derfor 9.925,00 kr. på din konto nr. xxxx-xxx-xxx.

    Hører du ikke nærmere inden for seks måneder, kan du betragte sagen som afsluttet.

    Hvis du har spørgsmål eller ønsker noget uddybet, er du velkommen til at kontakte mig.”

    Er det ok at man skriver, at udlægget er med forbehold?
    Og kan vi risikere, at man tilbagefører beløbet?

    Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen, Jan

    1. Hej Jan
      Det er helt efter reglerne, at banken skriver sådan. Banken har pligt til at sætte pengene ind på din konto med det samme, når du klager, men derefter må de gerne undersøge, om din indsigelse er berettiget, og hvis den der har opkrævet pengene så kan bevise, at det er indehaveren af kortet selv, der har brugt kortet, kan banken være berettiget til at hæve pengene igen. I så fald kan du så klage til Pengeinstitutankenævnet.

      Men jeg tror ikke, du skal være så bekymret. Det er helt standard at skrive sådan, og de kan jo ikke bevise, at det er dig, der har brugt kortet, når det vitterligt ikke er tilfældet.

      Mvh Peter

  35. Hej Peter

    Tusind tak for dit svar.

    Jeg har sendt brev til den klageansvarlige i banken – og har nu fået svar.

    Inden de vil gå videre med sagen vil de have at jeg udfylder en tro og love erklæring samt indgive en politianmeldelse.

    Jeg vil gerne udfylde en tro og love erklæring til dem men vil stadig ikke lave en politianmeldelse.

    Både du og jeg mener ikke at de kan kræve at jeg laver en politianmeldelse – men hvor står der at de ikke kan forlange det i forbindelse med fortsættelse af sagen?

    Banken skriver også at jeg kan kontakte dem for at få lavet en indsigelse. Hvad betyder det?

    Hilsen
    Michael

    1. Hej Michael
      En tro og love erklæring er helt ok, men de kan ikke stille det som en betingelse for at betale pengene tilbage, at du laver en politianmeldelse. Det med at du kan lave en indsigelse tænker jeg må være det, du allerede har gjort, men ellers må du lige prøve at spørge banken, hvad de mener med det. Jeg synes, du skal sige til dem, at du vil klage til Pengeinstitutankenævnet, hvis ikke de betaler pengene tilbage, for at se, om det hjælper. Hjælper det heller ikke, vil jeg helt klart anbefale dig at klage til Pengeinstitutankenævnet. Det kan du se hvordan du gør på http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk.

      Mvh Peter

  36. Hej.
    Nu henvender denne beskrivelse sig til personer med ipads.
    Min søn har på 3 dage brugt 1500 kr på aps fra Google play, via hans tlf. der står i mit navn.
    Burde det være det samme?
    Han kunne det, da jeg havde tilladt ham at købe 1 spil 1,5 uge før denne hændelse, med mit dankort.

    Den havde så gemt mine kontooplysninger, hvilket jeg ikke var informeret om.
    Jeg håber I kan svare.

    1. Hej Maja

      Principperne er for så vidt de samme ved Google Play som ved Apples App-store beskrevet ovenfor. Så hvis dit dankort er blevet brugt uden din tilladelse, har du krav på at få alle penge retur. Du kan prøve at klage til Google Play, jeg har ikke erfaringer med, om det hjælper, men ellers skal din bank i hvert fald betale pengene tilbage på din konto med det samme, når du klager til banken. Nægter de det, må du i første omgang klage til bankens klageansvarlige, og kommer der ikke noget ud af det, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet, hvilket jeg helt sikkert synes, du skal gøre.

      Mvh Peter

  37. Hej Peter

    Min dreng på 11 år har fra 23. december 2013 til 1. januar 2014 hævet næsten 6.000,- på min konto.
    Han har brugt pengene til at købe point på spillet Leauge of legend (Riot Games).
    Han har gemt oplysningerne til kortet uden at få lov.
    Pengene er hævet i en periode hvor han ikke har boet hos os men hos sin mor.

    Vi har spærret visakortet.

    Nørresundby Bank siger at de ikke kan gøre noget.
    Hvis vi melder ham til politiet vil banken gerne se på sagen igen.

    Kan det være rigtigt at banken ikke kan tilbagebetale beløbet?
    Hvor kan vi klage?

    Håber du kan hjælpe.

    Hilsen
    Michael

    1. Hej Michael

      Nej det kan helt sikkert ikke være rigtigt, at banken ikke kan tilbagebetale beløbet. Det skal banken gøre. Det følger af reglerne i lov om betalingstjenester, som beskrevet i indlægget ovenfor. Og banken kan heller ikke kræve, at du melder din søn til politiet. I første omgang synes jeg, du skal klage til den klageansvarlige i banken, sådan en skal alle banker have. Kommer der ikke noget ud af det, bør du klage til Pengeinstitutankenævnet. Så er jeg sikker på, du får dine penge tilbage.

      Mvh Peter

  38. Hej Peter – tak for indlæg. Er det muligt at fortælle, hvad I skrev til appel/usa? Jeg står i en lignende situation, hvor mit barn har brugt tusindvis af kroner i Hay Day uden mit vidende. Derfor efterlyser jeg en best practice og konkret ordlyd. Håber du kan hjælpe.

    Desuden tak for denne blog!

    1. Hej Sofia
      Undskyld mit sene svar. Jeg ved desværre ikke, hvad dem, der har prøvet at skrive til Apple, helt konkret har skrevet, men måske nogle af de andre læsere af bloggen kan svare dig. Men ellers vil jeg blot foreslå dig at skrive en kort beskrivelse af situationen, og at du ikke har givet lov til købene, hvorfor du gerne vil have dine penge retur. Kommer der ikke noget ud af det, har banken som beskrevet ovenfor pligt til at betale dig pengene tilbage.

      Mvh Peter

  39. Hej Peter

    Har lige et yderligere spørgsmål til mit ovenstående indlæg.
    Efter jeg har henvendt mig telefonisk fik jeg at vide, at de kunne overføre pengene med det samme for transaktionerne undtagen de 18, som de mener er forældede.

    De tager dog forbehold for, at de senere kan hæve 7.500 fra hendes konto, hvis forretningen (spiludbyderen) ikke accepterer at banken har hævet transkationerne tilbage igen og henholder sig til Lov om hæftelse for børns erstatningsansvar.

    Så det vil sige, at de kan overføre nogle af pengene for transaktionerne idag, men at de senere kan hæve 7.500 tilbage igen.
    Kan det være rigtigt?

    1. Hej Sara
      Undskyld mit sene svar.
      Jeg mener, det er noget sludder, det banken har fortalt dig. Efter lov om hæftelse for børns erstatningsansvar kan du alene komme til at hæfte, hvis dit barn bliver anset for erstatningsansvarlig, og det vil jeg ikke mene, et barn bliver i en sådan situation. Det følger af reglerne i værgemålsloven, at børn ikke bliver erstatningsansvarlige i tilfælde, hvor det, de har købt, ikke har givet dem nogen egentlig nytteværdi (hvilket spil ikke gør, selv om de kan være godt tidsfordriv). Så hvis banken kræver penge igen med den begrundelse, skal du helt klart klage til Pengeinstitutankenævnet.

      Mvh Peter

  40. Hej Peter

    Jeg hjalp min mors veninde med at udfylde en indsigelse til hendes bank efter vi opdagede, at hendes søn på 12 år havde taget hendes kort en gang uden hendes viden og efterfølgende brugt hendes kortoplysninger til at købe spil for 11.000 kr via 69 tranksaktioner.

    De uautorisede køb er foretaget mellem juni 2013 til start november 2013, da vi opdagede det d. 2/11-13.
    Vi sendte indsigelsen d. 7. november efter, at de havde fralagt sig alt ansvar ved anden henvendelse.

    Vi fik straks spærret kortet.
    Jeg har nu fået svar på indsigelsen.
    Banken henviser til “Lov om hæftelses for børns erstatningsansvar” § 1 og siger, at banken har mulighed for, at lade moren hæfte for op til 7.500 fordi det “lader til at hendes søn har brugt kortet ved simpel tyveri”
    Har de ret til dette?

    Derudover siger de, at der er 18 transaktioner på i alt 1.583 som de ikke har mulighed for at hjælpe med, da de er forældede.

    Dette undrede mig meget, da hun efter bestemmelsens ordlyd, skal gøre indsigelse snarest muligt og senest 13 måneder efter debiteringen.
    Da det første uautorisede køb jo er er foretaget ultimo juli, er der end ikke gået 5 måneder siden d. 1. debitering.

    Hvad synes du, at vi skal gøre?

    På forhånd mange tak 🙂

    1. Hej Sara
      Jeg har svaret dig på det med lov om hæftelse for børns erstatningsansvar ovenfor. Med hensyn til forældelse så har du helt ret. Du har 13 måneder til at klage fra pengene er hævet, så der er ikke noget, der er forældet endnu, det skal du ikke acceptere, at banken siger.

      Mvh Peter

  41. Hej 🙂

    Min kærestes søn, købte for over 9000 kr diamanter / spil på IPad .

    Og jeg fulgte forbrugerblokkens retningslinier, og henvendte mig til
    Banken, og gjorde dem bekendt med situation og at jeg kendte mine
    Rettigheder.

    Kærestens mor rettede henvendelse til Appel Danmark, og gjorde dem
    Bekendt med situationen.

    Appel Danmark henviste til, Appel USA, og vi fik udførligt beskrivelse på
    Hvordan vi kunne kontakte dem via deres hjemmeside.

    Henvendelsen blev skrevet på engelsk, og alle de køb / faktura nr der var
    Blev der gjort opmærksom på.

    Appel USA skrev tilbage inden for 24 timer, og de var meget forstående, og
    Ville fører alle pengene tilbage på min konto inden for 3-5 dage.

    Og pengene kom…:-)

    Så det kan godt betale sig og forsøge at henvende sig til Appel.

    Selvfølgelig har banken en forpligtigelse, men denne mail / Info blot for at
    Gøre opmærksom på at det også er en mulighed.

    Mvh

    Anders

  42. Hej Kathrine

    Købene er foretaget uden dit samtykke og uden brug af koden til dit kort, og derfor hæfter du ikke selv for købene. Du kan kræve pengene tilbage via din bank. Hvis banken nægter, så se en tekstskabelon ovenfor, som du kan bruge til at klage til bankens klageansvarlige.

    Du er ikke tvunget til at melde din søn til politiet i den forbindelse.

  43. Hej
    Min søn har brug 5800 i tirsdags på min telefon uden min viden. Jeg opdager det da banken ringer og de har spærret mit kort.

    Nu er mit spørgsmål, hæfter jeg for dette køb? jeg har ikke givet ham min kode, han siger han har prøvet mange og pludselig virkede den 🙁 Hvis jeg melder ham til politiet hvad vil der så ske?

    Hilsen Kathrine

  44. Hej Tina

    Det er nogle dårlige undskyldninger de kommer med fra bankens side.

    Jeg vil anbefale dig at klage til den klageansvarlige i banken. I Danske Bank kan du udfylde en klage på denne side: http://danskebank.dk/da-dk/Privat/Kundeservice/ris-og-ros/Jeg-vil-klage/Pages/Jeg-vil-klage.aspx

    Du kan bruge mit udkast til tekst ovenfor.

    Kommer der heller ikke noget ud af det, kan du som jeg også lige har skrevet i et svar ovenfor klage til Pengeinstitutankenævnet.

    Jeg håber, der kommer noget ud af det.

    Mvh Peter

  45. Hej.

    Min søn på 13 år har haft taget mit dankort og købt en masse spil på nettet. Banken vil ikke hjælpe mig fordi det er mit eget barn.

    De siger at hvis jeg melder ham til politiet vil de MÅSKE tilbageføre pengene. Men har ikke lyst til at melde ham!

    De siger også at jeg selv må kontakte steam for de kan ikke gøre noget.

    I min indsigelse til fraud management i danske bank havde jeg skåret at jeg var bekendt med loven om betalingstjenester paragraf 6 & jf 57 og at handlen var foregået i mit navn uden min tilladelse. Dette var de ligeglade med da jeg vidste hvem det var.

    Hvad gør jeg lige her?

  46. Hej Peter
    Jeg står i samme situation hvor min søn har opdaget min kode. Har har købt in apps i spil, og banken vil ikke gøre noget.
    Kan du hjælpe mig videre, da min rådgiver umiddelbart mener en indsigelse ikk vil hjælpe?
    Hilsen nese

    1. Hej Nese

      Undskyld mit sene svar, men hvis din rådgiver afviser at hjælpe dig, vil jeg foreslå, at du skriver en mail til den klageansvarlige i banken. Du kan bruge det udkast til tekst, jeg foreslår ovenfor. Man kan håbe, at det giver et bedre resultat, idet sagen så bliver behandlet af en, der forhåbentlig har et lidt bedre kendskab til reglerne.

      Hjælper det heller ikke at klage til den klageansvarlige, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet. Det er ganske let og kræver blot at du udfylder et klageskema og betaler et mindre klagegebyr, som du får retur, hvis du vinder sagen. Du kan læse mere om dette på http://www.fanke.dk.

      Mvh Peter

  47. Hej Anders

    Har du fået dine penge retur fra banken?
    Jeg står i samme situation, og står og skal sende en indsigelse til banken.

  48. Hej Anders

    Det var godt nok mange penge.

    Indsigelsen er i bund og grund blot et dokument fra banken, hvor du beskriver, hvad der er sket, og hvor du skriver, at det ikke er dig selv, der har foretaget købene eller givet andre lov til det. Den kan du roligt udfylde og underskrive.

    Banken må ikke vente med at tilbagebetale pengene, de har pligt til at gøre det straks, når du klager.

    Det har ikke nogen betydning, at du ikke er i direkte familie med drengen.

    Mvh Peter

  49. Hej 🙂

    Min kærestes barn på 6 år har brugt min Ipad, og det er desværre lykkedes ham at finde / knække koden til appel id, så han har købt diamanter og spil for ialt 9200 kr. på 2 dag.

    Har nu gjort som beskrevet i dit indlæg omkring at henvende sig til banken, omkring et uautoriseret brug af dankort m.v og forlangt pengene ført tilbage til min konto,

    Banken siger at de vil sende mig en indsigelse, som jeg skal udfylde og underskrive før vil de ikke udbetale pengene. (måske vil de endda først udbetale pengene når de får dem retur fra Appel).

    Mine spørgsmål er nu:

    Skal / er jeg forpligtiget til at underskrive denne indsigelse ?

    Og har det nogen betydning at det er min kærestes barn, dvs. ikke direkte er i familie med drengen ?

    Mvh.

    Anders

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg