7. februar 2011

1 kommentarer

  • Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Skat – kan det blive mere uprofessionelt?
Skat

Skat får ofte ros for, at de er langt fremme i forhold til digitale selvbetjeningsløsninger. Mine seneste erfaringer med Skat i forbindelse med årets forskudsopgørelse lader imidlertid en del tilbage at ønske.

Jeg har på et tidspunkt sagt ja til, at Skat må sende mig forskudsopgørelser, årsopgørelser o.s.v. elektronisk i stedet for med almindelig post. Og så skulle man jo tro, at jeg ville få en mail, når min forskudsopgørelse var klar. Men nej, ikke et ord hørte jeg fra Skat. Det var først da jeg fik min første månedsløn i 2011 udbetalt, at jeg blev klar over, at Skat havde taget 10.000 mere end normalt. Ganske mange penge, hvis jeg selv skal sige det.

Nå, men så kunne jeg jo heldigvis selv logge på Skats hjemmeside for at tjekke min forskudsopgørelse og få rettet op på fejlen, tænkte jeg. Men her kom så overraskelse nr. 2. Min skattemappe var tom. Der var ikke nogen forskudsopgørelse.

Mystisk. Men så måtte jeg jo prøve at skrive til Skat, og det var der da også et link til, at jeg kunne gøre. Men når jeg klikkede på linket, poppede der et nyt vindue op. Eller det vil sige, det gjorde der så alligevel ikke, for i dag bliver den slags jo blokeret i stort set enhver browser. Så ret uprofessionelt af Skat at vælge den løsning. Nå, men man kan jo så slå pop-up blokkeren fra, for at se, hvad der står i pop-up vinduet, hvilket jeg gjorde, blot for så at kunne læse Skats besked om, at deres sikker e-mail funktion desværre ikke virkede for tiden. Men hvis jeg ville, kunne jeg klikke på et link mere, og så kunne jeg få lov til at sende en anden slags besked til dem?

Nu var jeg efterhånden blevet stædig, så jeg måtte prøve at gennemføre processen. Næste skridt var en af de irriterende kontaktformular, som man ser på så mange sider, hvor jeg skulle igennem en række spørgsmål om, hvad min henvendelse drejede sig om, hvor det altid er svært at finde ud af, hvad der nu er den rigtige kategori, men ok, det  kom jeg også forbi, for så endelig at komme til den side, hvor jeg kunne indtaste min besked. Og igen må man bare konstatere, at Skat altså lader en del tilbage at ønske i forhold til brugervenlighed. Nu skulle jeg indtaste mit navn, min adresse, mit cpr-nummer o.s.v., selv om jeg jo havde logget ind med min ”Nem-id” (eller pap-id, som det jo rettelig er) og Skat derfor allerede havde alle oplysninger om mig. Og så var der endelig et lille bitte tekstfelt, hvor jeg allernådigst kunne få lov til at skrive min besked.

Det kan godt være, at der findes større problemer i dagens Danmark, end dem jeg her er stødt på med Skat, men jeg synes bare det er så ærgerligt, at man åbenbart ikke prioriterer det særlig højt at lave en tidssvarende selvbetjeningsløsning, som uden tvivl ville kunne medvirke til at spare det offentlige penge til udsendelse af breve, besvarelse af telefonopkald o.s.v. Så længe løsningerne ikke fungerer bedre end beskrevet her, er det jo ikke noget, man har lyst til at bruge.

Så kære Skat, hvis I læser dette, så skriver vi altså 2011, og selvbetjeningsløsninger kan godt laves mere professionelt. Man kan f.eks. automatisk sende e-mails ud, når der er nyt i skattemappen, eller når der er noget, vi skatteydere skal forholde os til. Det er ikke så smart at bruge pop-up vinduer i dag. Og det er lidt spild af min tid, at jeg skal indtaste oplysninger om mig selv, som I har i forvejen.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Det var godt nok en ordentlig omgang at du skulle igennem.Det at du tror du gør det nemmere for dig selv og dem via selvbetjening og( pap id) og så at det viser sig meget mere besværligt.Det lyder lidt senilt.

    Hvor var det nu vi kom til? nåh ja hvad hedder du.LOL
    Og hvor var det nu du boede henne? og skriv din fødselsdag og kode her. Error ,Prøv igen indtast din kode her samt navn osv,

    svar på disse spørgsmål,velkommen til service e-mail.Error .Vi bruger ikke den slags e-mail da det er højest umodernet.

    Men du er velkommen til at stille spørgsmål og har du en klage så skriv til os,vi står altid parrate med svar.Error

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg