30. marts 2011

4 kommentarer

  • Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Skal jeg nu have dårlig samvittighed fordi jeg gerne vil have en kvittering?
ekvittering
ekvitteringNår jeg er ude og handle, bliver jeg efterhånden flere og flere steder ved kassen spurgt, om jeg ønsker en kvittering. Og for nylig meldte Coop (Brugsen, Kvickly mv.) ud, at man i kædens butikker fremover vil spørge alle kunder, om de ønsker en kvittering.

Det hele bliver pakket ind i miljø i den forstand, at man kan spare en masse papir, hvis ikke man printer alle de mange kvitteringer (og ikke den besparelse der ligger heri for butikkerne). Og i det omfang kunderne vitterligt ikke ønsker en kvittering, er det da også spild af papir at printe den, men alligevel irriterer det mig lidt, at jeg på en eller anden måde skal få lidt dårlig samvittighed over at sige ja til at få en kvittering. Er jeg så en miljøgris?

Nu er en kvittering jo sådan set noget, jeg har krav på, og kvitteringen er jo min dokumentation for, hvad jeg har købt. Det er den jeg bruger til at tjekke, om jeg har betalt den rigtige pris for de varer, jeg har købt, og det har jeg sandt at sige ikke altid. Og derudover tjener kvitteringen jo netop også senere hen som kvittering, hvis jeg ønsker at klage over det, jeg har købt. Har jeg ingen kvittering, kan jeg selvfølgelig ikke klage. Og det er jo en bekvem lille sidegevinst for butikkerne, at de på den måde slipper for klager over mangelfulde varer.

Hvis du er ligeglad med, om du betaler for meget i butikken, og hvis du ved, at du ikke får brug for at klage over det, du har købt, senere hen, står det selvfølgelig enhver frit for at give afkald på kvitteringen, men man skal bare være klar over, at man gør det med fare for at snyde sig selv på både den ene og den anden måde.

Hos Coops konkurrent Dansk Supermarked er man som det ofte er tilfældet lidt længere fremme i forhold til at gøre noget godt både for miljøet og for kunderne. I løbet af kort tid kan man nemlig i de fleste Bilka-butikker få sin kvittering tilsendt elektronisk. På den måde sparer man papiret, man slipper for at skulle holde styr på alle de små papirkvitteringer, og man kan stadigvæk tjekke, at priserne er rigtige og fremvise en kvittering, hvis man senere ønsker at klage over fejl og mangler ved det man har købt. Det kræver blot, at man tilmelder sig den gratis tjeneste ekvittering.dk. Når man har gjort det, finder Bilkas kasseapparater selv ud af at sende alle mine kvitteringer til min personlige side hos ekvittering. Og på samme måde kan man få kvitteringer tilsendt elektronisk fra alle andre butikker, der er tilmeldt ekvittering. Se det er en smart tjeneste, hvis du spørger mig.

Jeg vil gætte på, at butikkerne skal betale ekvittering for at være tilmeldt denne service, som jo som sagt er gratis for forbrugerne, men mon ikke betalingen kan rummes inden for de penge butikkerne sparer på at skulle skrive kvitteringer ud?

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Jeg siger altid ,ja tak meget gerne og får min bon, jeg føler ikke at der går skår af mig,Og har absolut ingen dårlig samvittighed ved at sige ja tak .

    Hvorimod hvis det er få ting så okey der kan jeg da godt sige nej,dem kan jeg godt regne ud i hovedet og se rigtigheden af, så det er okey, men har det været en alen lang liste, ja så tager jeg den sørme med mig.

    Jeg plejer at vædde med mig selv om beløbet når den er rimeligt lang og jeg har sjældent skudt helt ved siden af.Men ja det kan ske at der kan være betalt for meget men jeg syntes det høre til en sjælden oplevelse når jeg ser på bon og ser mine vare igennem:)

    Føtex syntes jeg til gengæld er blevet urimeligt dyr og så går jeg andre steder hen.

  2. Det er det mest tåbelige jeg længe har hørt,,vi kan jo meget sjælden købe noget uden at der er fejl,,,så er der taget for meget for en vare den ene gang,,næste gang får vi ikke den rabat som der reklameret med,,,selvfølgelig skal man have sin kvittering udleveret,,,,

  3. De omtalte epost- eller emailkvitteringer duer ikke. Man render jo ikke rundt i supermarkederne med sin computer. Alle har krav på en kvittering på papirstrimmel, så man øjeblikkeligt kan reklamere, hvis nogle beløb ikke passer. Og ekspedienten kan også kontrollere, om det er rigtigt eller ej.
    Så meget papirgriseri er der ikke tale om – slet ikke i forhold til det gigantiske papirspild, som de omdelte reklameblade er.

  4. Det er helt hen i skoven 🙂 i betragtning af hvor mange gange man kommer til at betale for meget for de varer man køber i kvikly, måske skulle de sparer på alle de reklamer de sender ud i stedet.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg