30. december 2009

0 kommentarer

minutters læsetid

  • Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • De blev kåret som årets grønvaskere i 2009

Både danske og udenlandske virksomheder bruger i større og større omfang grønne budskaber i deres reklamer i et forsøg på at få klima-bevidste forbrugere til at vælge virksomhedens produkter frem for andre virksomheders produkter. Men nogle gange giver virksomhederne utvivlsomt os forbrugere et mere positivt indtryk af, hvor klimavenlige de er, end der er belæg for.

Det problem har den globale forbruger-vagthund Consumers International sat fokus på ved uddelingen af dette års Bad Company Awards 2009 (dårlige virksomheder 2009), som fandt sted for nylig.

Dette års priser fokuserede nemlig på virksomheders såkaldte greenwashing eller grønvaskning på dansk, altså det at en virksomhed overdriver hvor miljøvenlig virksomheden er eller påstår, at dens produkter er miljømæssigt mere bæredygtige end andres, selv om det måske ikke er tilfældet.

Og priserne går til 4 velkendte firmaer, som ifølge Consumers International enten påberåber sig et lavt CO2-indhold eller som uden dokumentation hævder at være grønne.

”Vinderne” blev:

  • Audi – For i en reklamekampagne at påstå, at den nye Audi A3 diesel er ren og ikke skader miljøet og for at konkludere, at kørsel med bilen er lige så grønt som at køre på cykel (se reklamen nedenfor)
  • BP – For at fremhæve virksomhedens bekymring over udledning af CO2 og ofte lægge vægt på virksomhedens ”alternativ energi”–afdeling, samtidig med at BP afvikler sine investeringer i vedvarende energi og sin deltagelse i projekter om vedvarende energi
  • easyJet – For fortsat at hævde, at rejser på et easyJet fly er bedre for miljøet end at køre en hybridbil (en ny biltype, der formodes at være mere miljøvenlig end traditionelle biler)
  • Microsoft – For at hævde, at virksomhedens nye Windows 7 er grøn, fordi den har energibesparende funktioner, samtidig med at man tilskynder forbrugerne til at købe ny computer for at benytte softwaren

Herudover gik en særlig pris til den olieindustri-støttede kampagne CO2 er Grøn for forsøget på at brande CO2-udledning som godt for miljøet (se reklamen nedenfor)

Consumers Internationals’ hjemmeside kan du (på engelsk) læse mere om baggrunden for at netop de 4 virksomheder ovenfor fik dette års Bad Company Awards.

Herhjemme har vi jo i årets løb haft vores egne sager om overdrevne anprisninger af hvor miljøvenlige virksomhederne er. Bl.a. kom Statoil i søgelyset, da græsset næsten voksede ud af benzintanken i selskabets reklamer for dets miljøvenlige benzin. Og for kort tid siden var det Cimber-Sterling der prøvede at fortælle os, hvor miljøvenligt det var at tage flyveren. Der er nok ingen tvivl om, at vi i 2010 vil se mange flere af den slags sager.

Audis reklame for den nye Audi A3

Organisationen CO2 er grøn’s reklame med budskabet om at CO2-udledning er godt for miljøet

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg