6. maj 2009

0 kommentarer

minutters læsetid

  • Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Facebook har fået nye brugervilkår – men er der nogen der går op i det?

I lørdags trådte Facebooks nye brugervilkår i kraft. Ændringerne kommer efter en afstemning blandt alle Facebooks brugere, der har kunnet vælge mellem to regelsæt, det gamle og et forslag til nye regler som var blevet skrevet på baggrund af den kritik, der gennem nogen tid havde været af de gamle regler.

At bedømme ud fra netop den omfattende kritik af de gamle regler, skulle man jo så tro, at brugerne ville deltage i stort omfang i afstemningen for at få nogle mere retfærdige vilkår. Resultatet af afstemningen viser noget andet.

0,3 % af Facebooks brugere deltog i afstemningen

650.000 brugere deltog i afstemningen, og det lyder jo i sig selv af ganske mange, men det var vel at mærke ud af 200 millioner mulige. Med andre ord har kun 0,3 % af Facebooks brugere interesseret sig i tilstrækkelig grad for brugervilkårene til, at de har villet deltage i afstemningen. Det har jeg såmænd heller ikke selv, men deltagelsen siger lidt om almindelige brugeres interesse for et emne, der ellers har været heftigt diskuteret i medierne.

Hvis man spurgte Facebooks brugere, hvor mange af dem, der overhovedet har læst persondatavilkårene i forbindelse med oprettelsen af deres profil, ville procenten formentlig være endnu lavere. Og det samme gør sig gældende med tilsvarende vilkår på andre hjemmesider. Den slags vilkår er for det meste superlange, vanskelige at forstå, og man kan jo ikke som enkeltperson ændre noget på dem alligevel. Så vi satser på, at virksomhederne bag overholder reglerne og ikke misbruger vores data. Og det går jo godt i de fleste tilfælde.

Læs om resultatet af Facebook-afstemningen

Læs de nye vilkår (endnu ikke oversat til dansk)

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

relaterede indlæg