17. januar 2008

0 kommentarer

minutters læsetid

I efteråret 2007 lancerede Bilka sin nye online bogbutik. Men hvor konkurrencedygtig er den i forhold til almindelige boghandler og andre online boghandler? Mine erfaringer med Bilkas bogbutik efter 2 gennemførte bestillinger kan i hovedtræk sammenfattes sådan:

• Meget konkurrencedygtige priser, nogle af de laveste jeg har set
  • Stort udvalg af bøger
  • Lave leveringsomkostninger
  • En ekstra lang fortrydelsesfrist på 30 dage
  • Langsommelig levering
  • Langsommelig kundeservice, lange svartider
  • Muligheden for at slette en ordre fungerer ikke
  • Pengene hæves for tidligt i forhold til levering

I efteråret 2007 lancerede Bilka sin online bogshop. Efter at have besøgt butikken og set de meget konkurrencedygtige priser, Bilka solgte bøgerne til, var min første tanke, at det da måtte være noget nær dødsstødet til de traditionelle boghandler. På mange af de nye bøger sparer man jo omkring 100 kr. i forhold til nyprisen i en boghandel. Det er ret meget at spare, når de bøger, jeg selv køber, typisk koster 300-400 kr. i boghandlen. Og også i forhold til andre netboghandler er der ofte en del at spare, selv om butikker som Saxo og elounge kommer tæt på.

Mine første erfaringer med Bilkas bogshop gjorde jeg i forbindelse med julegaveindkøbet. En af de bøger, jeg skulle give væk i julegave, kunne jeg købe billigst i Bilkas online butik, og hvis jeg selv afhentede den i en Bilka efter eget valg, var leveringsomkostningerne kun 10 kr. Man kan dog ikke på hjemmesiden se, om de ønskede bøger er på lager, ligesom standardleveringstiden også angives med en ret stor margin, 1-8 dage. En leveringstid på 8 dage er ret meget i en netbutik, hvor de rigtigt professionelle ofte pakker varerne samme dag, de bestilles. Men jeg var i god tid og bestilte derfor bogen. Umiddelbart efter fik jeg også en ordrebekræftelse pr. e-mail, som det sig hør og bør på nettet.

Skuffelse nr. 1 oplevede jeg, da jeg to dage senere modtog en e-mail om, at bogen var udsolgt, men at den ville blive leveret, så snart den igen var på lager. Ikke noget om hvornår den forventedes at være på lager igen, hvilket kunne have været rart at vide, da det var et julegavekøb. Men ok, jeg blev samtidig gjort opmærksom på, at jeg via et link kunne slette ordren igen, hvis jeg som følge af forsinkelsen ikke længere var interesseret. Jeg klikkede på linket og kom ind på den side, hvor jeg skulle kunne slette min ordre.

Skuffelse nr. 2. Jeg kunne ikke se, hvor jeg skulle klikke for at slette min ordre. Jeg skrev så en e-mail til den e-mail adresse Bilka oplyser, man skal bruge. I e-mailen bad jeg om at få slettet ordren og gjorde opmærksom på mine problemer med dette på deres hjemmeside. Jeg bad samtidig om at få en bekræftelse på,  at Bilka havde modtaget og ekspederet min henvendelse. Jeg hørte ikke fra Bilka igen, men gik ud fra at alt nok var i orden på trods af den manglende bekræfelse.

Skuffelse nr. 3. Den 4. januar 2008 modtog jeg en ny e-mail fra Bilka, hvori der stod, at den bestilte bog nu var klar til afhentning…

Skuffelse nr. 4. Da jeg i anden anledning var inde på min netbank, blev jeg opmærksom på, at Bilka havde hævet pengene for bogen allerede den 20. december, 14 dage før jeg fik en mail om at bogen var klar til afhentning. Højst besynderligt og i strid med gældende regler, hvorefter pengene først må hæves, når varen afsendes til kunden.

Jeg sendte straks (5. januar) en ny e-mail til Bilka, hvori jeg gjorde opmærksom på ovennævnte og bad dem om at refundere mig mine penge. Da jeg den 13. januar endnu ikke havde hørt fra Bilka (på hjemmesiden skriver de, at det på grund af travlhed kan tage op til 5 dage at besvare henvendelser) skrev jeg en ny mail, hvori jeg gjorde opmærksom på, at jeg ville bede min bank føre pengene tilbage, hvis ikke jeg hørte fra Bilka inden 3 dage. Den 15. januar hørte jeg så endelig fra Bilka, der beklagede den lange svartid og oplyste, at de ville refundere mig pengene.

Efter den omgang må jeg nok sige, at min indledningsvise begejstring for Bilkas bogshop aftog en hel del. Det er åbenbart ikke kun priserne, der er “discount”. Ordrehåndtetingen lader meget tilbage at ønske i forhold til Saxo og elounge, hvor jeg plejer at købe mine bøger.

Men, men, men. Måske jeg bare var uheldig. Jeg besluttede mig for at give dem en chance til og bestilte derfor efter jul nogle af de bøger, som jeg ikke fik i julegave. Igen var besparelsen stor og alt gik godt med bestillingen den 7. januar 2008. Pengene blev hævet på min konto den 14. januar, men derudover har jeg desværre stadig ikke hørt mere fra Bilka, og i dag har vi den 17. januar…